Siirry pääsisältöön

Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia

Nokian Renkaat tähtää takaisin 2 miljardin euron kasvupolulle ja vahvaan kannattavuuteen. Yhtiö keskittyy jatkossakin korkean lisäarvon niche-segmentteihin, kuten premium-talvirenkaisiin.

lähikuva liikkuvasta auton renkaasta

Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia perustuu orgaaniseen kasvuun Pohjoismaissa, Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Myynnin kasvun ajureina toimivat kasvava kapasiteetti, eri markkinoiden tarpeisiin kehitetyt korkealaatuiset tuotteet sekä kaupallisen toiminnan jatkuva parantaminen. Myyntivolyymin ja keskimyyntihinnan kasvu parantavat kannattavuutta.

Nokian Renkaiden uudelleenrakentaminen perustuu orgaaniseen kasvuun, ja sen ytimessä on vahva tuoteportfolio.

Henkilöauton renkaiden osalta Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia jakautuu kahteen vaiheeseen: investointivaiheeseen ja kasvuvaiheeseen. Henkilöauton renkaiden myyntivolyymit laskivat vuonna 2023 merkittävästi yhtiön myytyä Venäjän liiketoimintonsa. Tämän vuoksi kapasiteetin uudelleenrakentaminen investointivaiheen aikana on tärkeässä osassa kahden miljardin euron liikevaihtotavoitteen saavuttamisessa.

Vuoden 2024 aikana Nokian Renkaat jatkoi investointejaan kapasiteetin kasvattamiseksi. Uusi henkilöauton renkaita valmistava tehdas Romaniassa eteni suunnitellusti aikataulussaan ja alkaa tukea myyntiä vuodesta 2025 alkaen. Lisäksi investointivaihe Yhdysvaltain-tehtaalla saatiin päätökseen vuoden 2024 aikana, mikä vahvistaa yhtiön kyvykkyyttä valmistaa Pohjois-Amerikan kuluttajille suunnattuja renkaita.

Kasvuvaiheessa vuodesta 2026 eteenpäin lisääntynyt kapasiteetti yhdessä uusien huippuluokan tuotteiden ja paremman operatiivisen tehokkuuden kanssa kiihdyttävät yhtiön matkaa kohti taloudellisia tavoitteita.

Vaiheet Nokian Renkaiden strategiassa

Raskaiden Renkaiden liiketoiminnassa tavoitteena on kasvaa markkinoita nopeammin. Kasvu pohjautuu kapasiteetin lisäämiseen sekä jakelun vahvistamiseen Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Laajentuva tuotevalikoima ja digitalisaatio tukevat kasvua pitkällä aikavälillä. Vianor tukee Nokian Renkaiden myyntiä ja premium-brändiä Pohjoismaissa.

Nokian Renkaiden kilpailuasema perustuu kykyyn kehittää jatkuvasti uusia, innovatiivisia ja vastuullisia tuotteita. Vuonna 2024 Nokian Renkaat toi markkinoille useita uusia tuotteita, joissa turvallisuus, vastuullisuus ja suorituskyky toimivat tuotekehityksen ajureina. Eri markkinoiden tarpeisiin soveltuvat tuotevalikoimat sekä vahva innovaatioputki auttavat Nokian Renkaita vastaamaan kuluttajien muuttuviin odotuksiin.

Tutustu myös näihin

Innovaatiot

Eri markkinoiden tarpeisiin soveltuvat tuotevalikoimat sekä vahva tuotekehitystyö auttavat vastamaan kuluttajien odotuksiin.

Lue lisää tuotekehitystyöstämme

Markkina- ja megatrendit

Uudet automallit, SUV-mallien yleistyminen sekä ilmastonmuutoksen torjunta lisäävät vastuullisesti tuotettujen ja innovatiivisten renkaiden kysyntää.​

Lue lisää trendeistä
Työntekijät suunnittelemassa, lähikuva