Siirry pääsisältöön

Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia

Nokian Renkaat tähtää takaisin 2 miljardin euron kasvupolulle ja vahvaan kannattavuuteen. Yhtiö keskittyy jatkossakin houkutteleviin niche-segmentteihin, kuten premium-talvirenkaisiin, joissa on hyvät katteet.

lähikuva liikkuvasta auton renkaasta

Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia perustuu orgaaniseen kasvuun Pohjoismaissa, Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Myynnin kasvun ajureina toimivat kasvava kapasiteetti, eri markkinoiden tarpeisiin kehitetyt korkealaatuiset tuotteet sekä kaupallisen toiminnan jatkuva parantaminen. Myyntivolyymin ja keskimyyntihinnan kasvu parantavat kannattavuutta.

Nokian Renkaiden uudelleenrakentaminen perustuu orgaaniseen kasvuun, ja sen ytimessä on vahva tuoteportfolio.

Henkilöauton renkaiden osalta Nokian Renkaiden pitkän aikavälin strategia jakautuu kahteen vaiheeseen: investointivaiheeseen ja kasvuvaiheeseen. Henkilöauton renkaiden myyntivolyymit laskivat vuonna 2023 merkittävästi yhtiön myytyä Venäjän liiketoimintonsa. Tämän vuoksi kapasiteetin uudelleenrakentaminen investointivaiheen aikana on tärkeässä osassa kahden miljardin euron liikevaihtotavoitteen saavuttamisessa.

Vuoden 2023 aikana Nokian Renkaat jatkoi strategisia investointejaan kapasiteetin kasvattamiseksi Suomen- ja Yhdysvaltain-tehtaillaan ja aloitti uuden henkilöauton renkaita valmistavan tehtaan rakentamisen Romaniassa. Tehdas aloittaa kaupallisen tuotannon vuonna 2025. Ensimmäiset valmistuskumppanirenkaat tuotiin Keski-Euroopan markkinoille vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla oman valmistuksen tueksi. Valmistuskumppanuus tuo joustavuutta vastata kysyntään.

Kasvuvaiheessa vuosina 2026-2027 lisääntynyt kapasiteetti yhdessä uusien huippuluokan tuotteiden ja paremman operatiivisen kyvykkyyden kanssa kiihdyttävät yhtiön matkaa kohti taloudellisia tavoitteita.

Vaiheet Nokian Renkaiden strategiassa

Raskaiden Renkaiden liiketoiminnassa tavoitteena on kasvaa markkinoita nopeammin. Kasvu pohjautuu kapasiteetin lisäämiseen sekä jakelun vahvistamiseen Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Laajentuva tuotevalikoima ja digitalisaatio tukevat kasvua pitkällä aikavälillä. Vianor tukee Nokian Renkaiden vahvaa asemaa Pohjoismaissa ensiluokkaisen jakelukyvykkyyden kautta.

Nokian Renkaiden kilpailuasema perustuu kykyyn kehittää jatkuvasti uusia, innovatiivisia ja vastuullisia tuotteita. Vuonna 2023 Nokian Renkaat käytti liikevaihdostaan noin 2 prosenttia tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja toi markkinoille useita uusia renkaita henkilöautoihin, katumaastureihin ja raskaisiin työkoneisiin.

Tutustu myös näihin

Innovaatiot

Eri markkinoiden tarpeisiin soveltuvat tuotevalikoimat sekä vahva tuotekehitystyö auttavat vastamaan kuluttajien odotuksiin.

Lue lisää tuotekehitystyöstämme

Markkina- ja megatrendit

Uudet automallit, SUV-mallien yleistyminen sekä ilmastonmuutoksen torjunta lisäävät vastuullisesti tuotettujen ja innovatiivisten renkaiden kysyntää.​

Lue lisää trendeistä
Työntekijät suunnittelemassa, lähikuva