Siirry pääsisältöön

EU-taksonomia

EU:n taksonomia-asetus on suunniteltu tukemaan EU:n talouden muutosta kohti Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tavoitteita, joihin lukeutuu myös tavoite hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä. Taksonomia-asetus luokittelee taloudelliset toimet, jotka on mahdollista linjata yhdenmukaisiksi EU:n ympäristötavoitteiden kanssa.

Taksonomia-asetuksen ytimessä on kestävän taloudellisen toiminnan määritelmä, joka perustuu kahteen kriteeriin. Toiminnan tulee

  • edistää vähintään yhtä kuudesta taksonomiassa luetelluista ympäristöä koskevista tavoitteista sekä
  • olla aiheuttamatta merkittävää haittaa muille tavoitteille, samalla kun noudatetaan perustavia ihmisoikeuksia sekä työvoimaa koskevia standardeja.

Rengasala kuuluu taloudellisen toiminnan ryhmiin Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus Ilmastonmuutoksen hillintä -tavoitteessa ja Uudelleenvalmistus Kiertotalouteen siirtyminen -tavoitteessa EU-taksonomian teknisissä luokittelukategorioissa. EU-taksonomian teknisten luokittelukategorioiden tarkastelun ja konsultoinnin jälkeen Nokian Renkaiden liiketoiminnasta on tehty seuraavat johtopäätökset:

  • Nokian Renkaiden valmistamien, vierintävastukseltaan alhaisten renkaiden hiilijalanjälki käyttöiän aikana on huomattavasti pienempi kuin vastaavien keskimääräisten renkaiden.
  • Tässä vaiheessa Nokian Renkaat rajaa raskaat offroad-ammattikäyttöön tarkoitetut renkaat pois, sillä raskaiden offroad-ammattirenkaiden käyttövaiheen CO2-päästöistä ei ole saatavana luotettavaa vertailutietoa.
  • Renkaiden uudelleenpinnoitus voidaan lukea Uudelleenvalmistukseen EU-taksonomian Kiertotalouteen siirtyminen -ympäristötavoitteessa.

Kasvihuonekaasupäästöiltään alhaisten renkaiden valmistus ja pinnoitusliiketoiminta muodostivat 3,4 prosenttia Nokian Renkaiden kokonaisliikevaihdosta vuonna 2023. Nokian Renkaiden arvioinnin perusteella nämä liiketoimet ovat joko EU:n taksonomian mukaisia tai taksonomiakelpoisia. Käyttökustannuksista (Opex) tähän EU-taksonomian piiriin kuului 1,8 prosenttia ja investoinneista (Capex) 1,0 prosenttia.

Taksonomian raportointilaajuus ja kriteerit voivat muuttua tulevina vuosina, sillä kyseessä on vasta kolmas raportointivuosi, jolloin luvut eivät välttämättä ole vertailukelpoisia aiempien ja tulevien raportointijaksojen välillä.

Nokian Renkaiden lähestymistapa EU-taksonomiakelpoisuuden ja -mukaisuuden laskemiseen

Liikevaihto

  • A: Mukaan laskettava taksonomian mukaisen tai taksonomiakelpoisen liikevaihdon määrä, joka tulee EU-rengasmerkinnän vierintävastus-osiossa luokkaan A tai B laskettavista renkaista, joiden ohiajomeluluokitus on A, sekä pinnoitusliiketoiminnasta. Edellisinä vuosina ohiajomeluluokitus ei kuulunut kriteereihin ja kaikki vierintävastusluokan C renkaat sisällytettiin vielä laskentaan, joten vuoden 2022 luvut on oikaistu.
  • Raskaat offroad-ammattirenkaat jätetään pois, sillä käyttövaiheen CO2-päästöistä ei ole luotettavaa tietoa (tai julkista vertailukohdetta).
  • B: Liikevaihdon kokonaismäärä
  • C: EU:n taksonomiaan kuuluva liikevaihdon osa
  • C = A/B %

Pääoma- ja käyttökustannukset

  • D: Mukaan laskettavat taksonomian mukaisen tai taksonomiakelpoisen renkaiden tuotannon ja pinnoittamoiden käyttökustannukset: tutkimus- ja kehityskustannukset sekä kiinteistökustannukset, joista on vähennetty arvon alenema ja poistot
  • E: Konsernin käyttökustannukset: tutkimus- ja kehityskustannukset sekä kiinteistökustannukset, joista on vähennetty arvon alenema ja poistot
  • F: EU:n taksonomiaan kuuluva käyttökustannusten osa
  • F = C*D/E %
  • Perustelu: Edustaa kohtuullisella tarkkuudella sitä käyttökustannusten osaa, joka käytetään vierintävastukseltaan matalien renkaiden tuotantoon ja pinnoituspalveluiden tarjoamiseen.
  • G: Mukaan laskettavat taksonomian mukaisen tai taksonomiakelpoisen henkilöautonrenkaiden tuotannon ja pinnoittamoiden aineelliset pääomakustannukset
  • H: Konsernin pääomakustannukset, sisältäen aineelliset ja aineettomat investoinnit
  • I: EU:n taksonomiaan kuuluva pääomakustannusten osa
  • I = C*G/H %
  • Perustelu: Edustaa kohtuullisella tarkkuudella sitä pääomakustannusten osaa, joka käytetään vierintävastukseltaan matalien renkaiden tuotantovalmiuden ja pinnoituspalveluiden tarjoamisen ylläpitoon.
  • Huomautus: Jokaisen investoinnin tarkastelun EU:n taksonomian suhteen erikseen ei katsota juurikaan lisäävän tarkkuutta.