Siirry pääsisältöön

Maailman ensimmäinen talvirengas

Yhdeksänkymmentä vuotta sitten suunnittelimme tuotteen, jolla oli yksi tarkoitus: tehdä ajomatkasta turvallisempi haastavissa olosuhteissa. Ensimmäinen talvirengas syntyi. Siitä lähtien Nokian Renkailla on seurattu innovatiivisuuden Pohjantähteä ja kehitetty turvallisuutta edelläkävijänä.

Kuva Nokian Renkaiden ensimmäisestä talvirenkaasta

Turvallisempaa talviajoa jo 90 talvea

Karkea pintakuvio pitoon ja vetoon, riittävän avoin puhdistaakseen itsensä lumesta – Liukas ongelma sytytti vallankumouksellisen idean talvikelin renkaasta. Aiemmin saatavilla ei ollut talviajoon sopivia renkaita. Kaikissa renkaissa oli sileä pinta ja niiden päälle vaadittiin lumiketjut.

Nokian Renkaiden ensimmäinen talvirengas läheltä kuvattuna

90 vuotta eteenpäin – Turvallisuuden keksimistä edelläkävijänä

Talvirenkaan jälkeen olemme tehneet uusia uraauurtavia harppauksia ja ensimmäisiä keksintöjä. Vuonna 2024, 90 vuotta talvirenkaasta, edistämme turvallisuutta kahdella uudella maailman ensimmäisellä saavutuksella: puupohjaisella konseptirenkaalla ja hiilidioksidipäästöttömällä rengastehtaalla.

Aikansa edistyksellisimpiä innovaatioita

Maailman ensimmäinen talvirengas

Nokian Renkaat keksi talvirenkaan Suomen ankaraan talveen vuonna 1934. Tämä lajinsa ensimmäinen sai nimen Kelirengas, ja se oli suunniteltu lähinnä kuorma-autoille, jotka olivat tuolloin Suomen yleisimpiä ajoneuvoja.

Ensimmäisestä talvirenkaasta tuli samalla ensimmäinen kulutuspinnaltaan  kuvioitu rengas. Talvikäyttöön suunnitellun uudentyyppisen renkaan innovaatiokonsepti perustui kulutuspinnan kuvioon, jossa oli erinomainen vetopito. Kelirenkaan pintakuvio osoittautui suunnittelultaan onnistuneeksi, sillä se pysyi samanlaisena noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Kuten varhaisessa mainoksessa todettiin, "jarrutus on tehokkaampaa ja sivuttain liukuminen mutkissa ja käännöksissä on täysin eliminoitu".

Ensimmäinen Hakkapeliitta talvirengas

Nokian Renkaat lanseerasi nykyään maailmanlaajuisesti tunnetun Hakkapeliitta-talvirenkaaansa 1936. Vain kaksi vuotta aiemmin yhtiö oli esitellyt maailman ensimmäisen talvirenkaan, ja tämä uusi rengas oli suunniteltu nopeasti kasvavalle joukolle henkilöautoja.

Ensimmäinen Hakkapeliitta varustettiin harvalla poikittaisella kulutuspinnalla ja useilla tartuntareunoilla. Kulutuspinnan kuviossa oli täysin uusi muotoilu, sillä urat olivat poikittain ja varmistivat hammasmaisen pidon ja kosketuksen pehmeän lumen ja mudan kanssa. Hakkapeliittojen tyypillinen piirre oli kulutuspinnan imukupit, jotka estivät luiston jäisissä urissa.

Lumisten teiden mestari oli syntynyt.

Pioneeri nastoitettavissa renkaissa

Nastarenkaiden edelläkävijä Nokian Renkaat otti aloitteen kehittää talvirenkaisiin luistoa estävät nastat. Irrallisina myytävät Kometa-nastat kehitettiin yhteistyössä Kovametallin kanssa ja ne tulivat markkinoille jo vuonna 1957.

Vuonna 1961 Haka-Hakkapeliitta-talvirengas muutettiin uudeksi, Kometa-Hakkapeliittaksi, jossa oli reiät nastoja varten. Vuonna 1964 lanseerattiin maailman ensimmäinen alusta alkaen nastoitettavaksi suunniteltu talvirengas, nimeltään Hakkapeliitta.

Hakkapeliiitta-talvirenkaiden maailmanlaajuinen maine sai alkunsa vuonna 1963, kun Monte Carlo -rallin voittajat saavuttivat 1. sijan Nokian Renkaiden nastarenkailla.

Maailman ensimmäinen vyörengasrakenteinen talvirengas

Vuonna 1971 Nokian Renkaat esitteli ensimmäisen vyötalvirenkaan, Hakkapeliitta Radial 06:n. Uuden renkaan kysyntä ylitti kaikki odotukset, koska uusien autojen ajo-ominaisuudet suosivat vyörengasta, joka oli parhaimmillaan hieman suuremmissa nopeuksissa.

Hakkapeliitta NR 08 vuodelta 1977 oli ensimmäinen teräshihnainen talvirengas. Myös sisärenkaat olivat tulossa, sillä kuorma-autoihin tarjottiin sisärenkaatonta vyörengasta.

Täysin uusi alue, metsäkoneiden erikoisrenkaat, oli myös yhtiön T&K-toiminnan ytimessä.

Ensimmäinen talvirenkaiden testikeskus

Vuonna 1986 perustettu Nokian Renkaiden oma testikeskus Ivalossa, Napapiirin pohjoispuolella, on maailman ensimmäinen, pohjoisin ja suurin talvirenkaiden testauspaikka tähän päivään asti.

Testaaminen oikeissa käyttöolosuhteissa on olennainen osa turvallisen renkaan kehittämistä. Testaaminen on välttämätöntä, jotta voi kehittää muuttuvissa olosuhteissa toimivan, tasapainoisesti ääriolosuhteissa ja -tilanteissa käyttäytyvän ja helposti hallittavan renkaan.

Ensimmäisenä ympäristösertifioitu rengasyritys

Vuonna 1995 Nokian Renkaat sai maailman ensimmäisenä rengasvalmistajana ympäristöjärjestelmän sertifikaatin.

Samana vuonna 1995 Nokian Renkaat esitteli uraauurtavan innovaation vähentääkseen nastarenkaidensa ympäristövaikutuksia. Eco Stud -konseptilla saavutettiin kaksi toisilleen vastakohtaista turvallisuushyötyä. Innovaatio mahdollisti maksimaalisen nastapidon ja samalla se pehmensi nastan iskua minimoiden tiekuluman.

Eco Stud -konsepti on edelleen Nokian Tyres Hakkapeliiitta - nastarenkaiden ydinteknologioita ja se on 10. sukupolvessa. Aikansa mullistava teknologia sekä innovaation jatkuva parantaminen yhdistettynä aina uusiin innovaatioihin on pitänyt yhtiön nastarenkaiden tiekulumavaikutuksen jatkuvasti tiukentuvien määräysten alapuolella - silti jatkuvasti parantaen talvirenkaan pitoa vaativissa talviolosuhteissa ajettaessa.

All weather -rengaskategorian keksiminen Pohjois-Amerikkaan

Vuonna 1999 Nokian Renkaat esitteli pohjoisamerikkalaisille kuljettajille täysin uuden rengasratkaisun ympärivuotiseen ajoon. Kuten suurimmassa osassa Pohjois-Amerikkaa on tapana, kuljettajat käyttävät vain yhtä rengassarjaa ympäri vuoden. Nämä all season -nimellä luokitellut ja ympärivuoden käytettävät renkaat keskittyvät tarjoamaan suorituskykyä ja turvallisuusominaisuuksia lämpimämpiin kesäolosuhteisiin ja sateella, aivan kuten eurooppalaiset kesärenkaat.

All season -renkaat jätti huomiotta sellaisten kuljettajien tarpeet, jotka asuvat ja ajavat voimakkaammin vuoden aikana vaihtelevissa sääolosuhteissa. Nokian Renkaat halusi tuoda ratkaisun näihin olosuhteisiin ja näille kuljettajille. Tämä aikanaan vallankumouksellinen ratkaisu tuli tunnetuksi all weather -renkaana, täysin uudenlaisena rengaskategoriana ja vaihtoehtona. Esitelty all weather -rengas oli ensimmäinen kerta, kun rengas oli suunniteltu turvalliseksi käyttää ympäri vuoden myös kylmissä ja lumisissa olosuhteissa.

Uusi rengastyyppi muutti talvisemmilla alueilla asuvien kuljettajien odotukset ympärivuotisista renkaista. Toisin kuin all season -renkaat, all weather -renkaat on virallisesti hyväksytty ja sertifioitu talviajoon sopiviksi ja ne ovat saaneet Three Peak Mountain -symbolin. Nokian Renkaiden all weather -rengasvalikoima on laajentunut vuosien varrella henkilöautonrenkaisiin, SUV-renkaisiin, pakettiautonrenkaisiin ja lava-autonrenkaisiin. Tällä hetkellä Nokian Renkaiden all weather -renkaat ovat kuudennessa kehityssukupolvessa, ja niistä on tullut lukuisten pohjoisamerikkalaisten kuljettajien vakiintunut turvavaruste, jota suositellaan perheissä sukupolvesta toiseen.

Lopetti ensimmäisenä syöpää aiheuttavien öljyjen käytön

Vuonna 2005 Nokian Renkaat lopetti ensimmäisenä rengasyhtiönä maailmassa syöpää aiheuttavien, runsasaromaattisten öljyjen käytön kumisekoituksissaan. Tämä päätös tehtiin yhtiössä useita vuosia ennen rengasalan muutosta pakottavaa viranomaissääntelyä.

Maailman ensimmäinen vyörengas CTL:lle
Vuonna 2006 Nokian Renkaat esitteli maailman ensimmäisen vyörenkaan CTL (cut-to-length) -metsäkoneisiin. 
Maailman ensimmäinen talvirengas kuorma-autoille

Vuonna 2007 oli aika esitellä yhtiön legendaarinen talvirengasosaaminen uudelle kuljettajaryhmälle. Legendaarinen Hakkapeliitta-talvirengas lanseerattiin raskaaseen ammattikäyttöön ja siitä tuli ensimmäinen kuorma-autoihin suunniteltu talvirengas.

Johtajuutta jääpidossa: Guinnessin maailmanennätys

Vuonna 2011 Nokian Renkaat saavutti uusimman sukupolven Hakkapeliitta nastarenkaallaan Guinnessin maailmanennätyksen nopein jäällä. Nopeusennätyksen ajoi yhtiön kokenein ammattitestikuljettaja äärimmäisissä talviolosuhteissa, joita tavallinen kuljettaja ei koskaan kohtaa. Jos rengas pärjäisi tässä testissä, se selvittäisi kaikki tosielämän ajotilanteissa vastaan tulevat haasteet.

Uusin Hakkapeliitta-rengas oli neljän kehitysvuoden aikana käynyt läpi tiukat testit, joilla uuden sukupolven nastarengasta oli kehitetty paremmaksi. Maailmanennätysyritys oli uuden lippulaivarenkaan finaalihaaste ja sen äärimmäisin testi ennen markkinoille tuloa ja miljoonien autoilijoiden turvassa pitämistä. Karkea ja epätasainen luonnonjää merellä yhdistettynä huimasti normaalia talviajoa korkeampaan nopeuteen, ja siten renkaiden suunnitellun nopeusluokituksen ylittäminen, teki haasteesta poikkeuksellisen.

Uuden renkaan jokaisen osan piti olla parempi kuin koskaan aiemmin, jotta ennätys olisi saavutettavissa: enemmän pitoa, enemmän rakenteellista lujuutta, hallittavuutta pidon rajolla ja pidon rajan ylittyessä. Monien asioiden piti mennä oikein, ja ne menivät. Guinnessin maailmanennätys nopein jäällä säilyy Nokian Renkaiden todistuksena siitä, mitä se todella tarkoittaa ja vaatii kehittää turvallisia renkaita vaativiin olosuhteisiin ja ääritilanteiden hallintaan.

Vuonna 2012 Nokian Renkaat teki toisen maailmanennätyksen, mutta tällä kertaa kyse oli uraauurtavasta valmistautumisesta autoalan tulevaisuuden murrokseen. Nopein jäällä EV:lla oli ultimaattinen edelläkävijän rengastesti yhtiön valmistautuessa  painavampien ja voimakkaampien sähköautojen uuteen aikakauteen. Nykyään Nokian Renkaiden tuotteet kehitetään ja testataan saumattomasti turvallisiksi ja yhteensopiviksi ajoneuvon voimansiirrosta riippumatta, jolloin autoilija voi valita itsellensä sopivimman renkaan sen turvallisuuden ja muiden ominaisuuksien perusteella. Tulevaisuus on täällä.