Artikkeli
1990: Erikoistumista ja vihreitä valintoja
![Ilmakuvaa Nokian Renkaiden Nokian-tehtaasta ja sen ympäristöstä](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/Media/History/Hakkapeliitta%20by%20decades/1990/history_1990_header_nokian_tyres.jpg?c=system_x1080&fv=d1ca)
Nastattomat talvirenkaat tekivät tuloaan yhä leudompina talvina. Ensimmäinen nastaton Hakkapeliitta ilmestyi vuonna 1991. Kokonainen talvirengasperhe vieri markkinoille 1996. Nokian Hakkapeliitta 1 jatkoi perinteistä sarjaa uudella numerolla ja ympäristöystävällisin Eco Stud -nastoin varustettuna, Hakkapeliitta NRW 1 puolestaan tarjosi nastattoman vaihtoehdon.
Eco stud system
Nastat kuluttavat kestopäällystettä, pohjoisissa oloissa jo muutenkin koville joutuvaa tienpintaa. Tämä tosiasia oli monen nastoihin kriittisesti suhtautuvan perusteluna aina 1960-luvun nastakiistoista lähtien. Nokian Renkaat ei tyytynyt ihmettelemään tilannetta vaan ponnisteli vähemmän kuluttavien ratkaisujen löytämiseksi.
Autoilijoiden ympäristötietoisuus nousi, ja ympäristönsuojeluohjelmasta tulikin kiinteä osa yhtiön strategiaa. Nokia Renkaat otti ensimmäisenä rengastehtaana maailmassa käyttöön ympäristösertifikaatin BS 7750 ja liittyi muun muassa Rengaskierrätys Oy:öön.
Ympäristö
Rengastehtaan ympäristönsuojelutavoitteet tiivistyivät kolmeen alueeseen: energiankulutukseen, päästöihin ja jätteen määrään. Rengasvalmistuksen liuotinaineiden päästöjä vähennettiin katalyyttisen polttolaitoksen ja tuotekehityksen avulla. 1990-luvun kuluessa liuotinpäästöt vähenivät alle puoleen. Romukumi ohjattiin hyötykäyttöön suoraan tehtaalta.
Vuosikymmenen alun lamavuosina yhtiö keskittyi erikoisosaamiseensa eli talvirenkaisiin ja metsärenkaisiin. Taantuman jälkeen kauppa kääntyi kasvuun viennin avulla, ja rengastehdasta laajennettiin useaan otteeseen. Oma jakeluverkosto ulottui Ruotsiin ja Latviaan. Nokialla valmistui yli 10 000 rengasta päivässä.
Nokia-yhtymä oli luopunut vuonna 1989 jalkinetuotannosta ja teknisestä kumista. Nokia Renkaat Oy jatkoi osana perusteollisuuden yksikköä. Vuonna 1995 rengasyritys palasi juurilleen itsenäiseksi pörssiyhtiöksi, kun se listautui Helsingin arvopaperipörssiin nimellä Nokian Renkaat Oyj.
Yhtiön kehitys
- 1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö
- 1959 Suomen Kumitehdas Osakeyhtiö
- 1967 Oy Nokia Ab / Kumiteollisuus
- 1988 Nokia Renkaat Oy, Oy Nokia Ab / Perusteollisuus
- 1995 Nokian Renkaat Oyj – Nokian Tyres plc
Kuva: Vuonna 1995 rengasyritys palasi itsenäiseksi pörssiyhtiöksi, kun se listautui Helsingin arvopaperipörssiin nimellä Nokian Renkaat Oyj.
Vuosikymmenen päätteeksi Nokian Renkaat yhtenäisti jakeluketjunsa Vianor-konseptiksi, josta kasvoi Pohjoismaiden suurin rengasketju. Vuosittain myytiin yli miljoona henkilö- tai pakettiauton rengasta. Vianor-rengasketju toimii kaikilla Nokian Renkaille strategisesti tärkeillä markkinoilla. Palveluvalikoimaan kuuluvat rengasmyynnin lisäksi vaihdot ja asennukset sekä autohuollot ja rengashotellit.
Vianor
Suomen Gummitehdas Osakeyhtiön oma myyntiliike avattiin vuonna 1900 Helsingissä. Tunnetuin toimipaikka oli Mikonkadulla, jonne pulavuosina kertyi ostajia jonoksi asti.