Siirry pääsisältöön

Artikkeli

2000: Vaativien talvikelien voittaja

Kuvaa rekan sivusta ja sen renkaista, jotka pitävät lumisella tiellä

Talviajon olosuhteet kävivät 2000-luvulla yhä vaihtelevammiksi. Äärimmäistä liukkautta, arvaamatonta sohjoa ja pitkiä sulia kausia. Kitkarenkaat olivat tulleet jäädäkseen Hakkapeliitta-perheeseen. Kitkarenkaan pito-ominaisuuksia parannettiin muun muassa uudella lamellointitekniikalla.

Pohjoisissa oloissa Nokian Renkaat uskoi edelleen vahvasti nastarenkaisin. Vuosituhannen alussa yli 80 prosenttia Suomessa ostetuista talvirenkaista oli nastarenkaita. Autolehtien testeissä Hakkapeliitta menestyi sekä nasta- että kitkarenkaana. Uusittuun tuoteperheeseen kuuluivat Nokian Hakkapeliitta 2 nastoin, Hakkapeliitta Q-kitkarengas sekä Nokian Hakkapeliitta C pakettiautoille.

3D-mallinnus renkaiden kulumisindikaattorista

DSI-kulumisvaroitin

Autoilijan on voitava luottaa talvirenkaan ominaisuuksiin koko sen käyttöiän. Milloin sitten on aika vaihtaa uusin Hakkapeliittoihin? Nokian Renkaat kehitti vuonna 2000 Driving Safety Indicator  -kulumisvaroittimen, jonka avulla renkaan jäljellä olevan uransyvyyden voi tarkistaa. Renkaan keskipinnassa olevat numerot häviävät yksi kerrallaan sitä mukaa kun rengas kuluu. Turvallisuusominaisuuksien muuttumisesta viestii lisäksi lumikidetunnus. Kun lumikide on kulunut pois, autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat. Turvalliseen talviajoon tarvitaan neljän millimetrin uransyvyys.

Talvirengasinnovaatiot jatkuivat. Vuodesta 2000 alkaen kaikissa uusissa Hakkapeliitoissa oli DSI-kulumisvaroitin. Samana vuonna haettiin patentti Bluetooth-älyrengasjärjestelmälle. Uusinta nastatekniikkaa edustivat Hakkapeliitta 4:n nelikulmanasta vuonna 2003 sekä nastaniskua säätelevä Karhunkynsi vuonna 2006.

Yhtiön tuotevalikoimasta tuli yhä monipuolisempi. Uusissa autoissa suosittiin matalaprofiilisia renkaita, ja kuluttajien toiveisiin vastattiin lisäämällä korkean laatuluokan erikoisrenkaita.

3D-mallinnettu nasta

Nelikulmanasta

Perinteinen nasta ja nastarunko olivat 1960-luvulta lähtien muodoltaan pyöreitä. Nokian Hakkapeliitta 4 -talvirengasta suunniteltaessa tehtiin luova ratkaisu: uuden nastan kovametallitappi ja laippa olivatkin neliönmuotoiset. Muodonmuutos lisäsi perustellusti ajon turvallisuutta. Nokian Renkaiden testeissä vuonna 2003 julkaistu neliökulmanasta lisäsi Hakkapeliitan jääpitoa jopa 8 prosenttia. Vuonna 2006 markkinoille tuli vielä kehittyneempi versio, kun koko nastarunko tehtiin nelikulmaiseksi. Uusi nelikulmanasta ankkuroitui vankasti renkaan pintaan ja säilytti turvaominaisuutensa koko renkaan käyttöiän.

Ympäristön huomioimisessa Nokian Renkaat on jatkanut edelläkävijänä. Yhtiö otti ensimmäisenä rengasvalmistajana käyttöön puhdistetut, matala-aromaattiset öljyt vuonna 2004. Nykyrenkaiden ainesosista löytyy myös rypsiöljyä, joka takaa kumiseoksen joustavuuden kovimmassakin kylmyydessä.

Nokian Renkaat esitteli markkinoille vuonna 2008 vaativiin talvikeleihin räätälöidyn Nokian Hakkapeliitta Truck E kuorma- ja linja-autonrenkaan. Samalla uusi talvivetorengas aloitti Nokian Hakkapeliitta Truck –tuoteperheen, jonka kulmakivinä ovat Nokian Renkaiden tutut perusarvot: turvallisuus, kestävyys ja ympäristöystävällisyys.

Öljypullo valkoisella taustalla

Ympäristöystävälliset öljyt

Talvirenkaan osien erilaisissa kumiseoksissa on lukemattomia ainesosia. Tärkeä tekijä on öljy, joka tekee kumista lujan ja kestävän. Vuonna 2004 Hakkapeliitta-renkaan reseptiin lisättiin suomalaista rypsiöljyä. Rypsiöljy lisää kumiseoksen repimislujuutta ja parantaa entisestään lumi- ja jääpitoa. Hakkapeliitta 4:stä lähtien nokialaiset talvirenkaat ovat pyörineet rypsiöljyn siivittäminä.

Tuotekehitysponnistelut toivat vyöryn ykkössijoja talvirenkaiden vertailutesteissä. Kahtena peräkkäisenä vuonna niin suomalaiset Tekniikan Maailma ja Tuulilasi kuin venäläinen Za Rulem –lehti ja ruotsalainen Vi Bilägare arvioivat Nokian Hakkapeliitta 7:n parhaaksi talvirenkaaksi vuosina 2009 ja 2010.

Nokian Renkaiden tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Venäjällä. Pääkonttorin yhteydessä Nokialla tapahtuvat keskitetysti tuotekehitys sekä prototyyppien ja koe-erien valmistus. Nokian-tehtaassa valmistetaan henkilöautonrenkaita, raskaita renkaita sekä kuorma-autonrenkaiden pinnoitteita.

Auto ja sen rengas kuvattuna talvisessa maisemassa

Testiarvio

”Nokian Hakkapeliitta 7 on jäämestari. Hakkapeliitta on voittaja sekä jarrutuspidossa että liikkeelle lähdössä jäällä. Seiskalla ajaminen on erityistä, koska rengas sallii verraten laajan sivuluisun, säilyttäen kuitenkin koko ajan kontrollin. Rajussa ajossa lumessa rengas käyttäytyy samalla tavalla kuin jäällä – rengas lähtee lopulta sivuluisuun, mutta kontrolloidusti. Jopa nelipyöräsivuluisun voi hallita ilman ongelmia. Myös märällä pinnalla ääritilanteessa rengas käyttäytyy samalla lailla – renkaan sivuluisu alkaa pehmeästi, jonka ansiosta vauhtia voi hiljentää ja kontrolli säilyy. Nokian on paras talvirengas”.

Näin kirjoitti arviossaan ruotsalaislehti Vi Bilägare numerossa 14/2010.

Nokian Hakkapeliittojen valmistus kansainvälistyi, kun Venäjälle Vsevolozhskiin perustettiin uusi tuotantolaitos vuonna 2005. Vianor-rengasketju jatkoi laajenemistaan toimien samalla yhtiön kasvun keihäänkärkenä.

Ryhmä työntekijöitä poseeraamassa kuvaa varten ulkona, etualalla renkaita näytillä

Vsevolozhskin tehdas

Nokian Renkaat otti 2000-luvun alussa harppauksen kasvaville Venäjän markkinoille. Jo vuodesta 1997 Moskovassa oli toiminut yhtiön edustusto rakentamassa asiakassuhteita ja vahvistamassa rengasmerkin asemaa Venäjällä. Nyt tavoitteena oli uuden tuotantolaitoksen perustaminen Nokian tehtaan rinnalle.