Siirry pääsisältöön

Artikkeli

2010: Turvallisuuden edelläkävijä

Ilmakuvaa lumisesta testiradasta Ivalosta

Yli satavuotias yhtiö jatkaa Hakkapeliittojen tiellä panostaen voimakkaaseen erikoistumiseen ja pohjoisten olojen ylivoimaiseen tuntemukseen. Jo rengastuotantonsa alkuvaiheessa Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö loi kauaskantoisen innovaation – talvirenkaan vaativiin ajo-olosuhteisiin.

Alan edelläkävijänä Nokian Renkailla on vahva asema maailmanlaajuisilla markkinoilla.  Yritteliäisyys, kekseliäisyys ja joukkuehenki ovat edelleen arvossaan.

Musta auto jättää peräänsä lumipöllyn talvisella tiellä

Yhteistyötä johtavien automerkkien kanssa

Ainutlaatuista talvirengasosaamista arvostavat myös globaalisti tunnetut automerkit. Yhteistyö johtavien autonvalmistajien kanssa on ollut Hakkapeliittojen tuotekehityksen kulmakivi alusta asti. Tiukat standardit ja vaativa testaus alan parhaiden kumppanien kanssa mahdollistavat eri automallien huippuominaisuuksien täydellisen hyödyntämisen. Yli kaksikymmentä laatubrändiä on valinnut Nokian Renkaiden tuotteet talvirengasohjelmaansa.

Nokian Renkaat tekee tiivistä yhteistyötä maailman johtavien autonvalmistajien kanssa. Yli kaksikymmentä laatubrändiä on valinnut Nokian Renkaiden tuotteet talvirengasohjelmaansa. Nokian erikoisrenkaiden kehitystyössä avainasemassa on testausyhteistyö urakoitsijoiden kanssa. Vuonna 2011 luotiin myös Hakkapeliitta-testikuljettajien yhteisö, joka jakaa kokemuksiaan renkaista ja liikenteestä kaikkien tielläliikkujien hyödyksi.

Ilmakuvaa Ivalon talvisesta testikeskuksesta

Räätälöityä ja testattua turvallisuutta

Talvirenkaiden tuotekehitys tapahtuu pääosin Suomessa. Tuotteiden laatu, kestävyys ja ympäristöystävällisyys perustuvat huolelliseen rakennekehitykseen ja testaukseen. Yli puolet Nokian Renkaiden tuotekehityspanostuksesta käytetään testaukseen aidoissa, ankarissa olosuhteissa. Napapiirin pohjoispuolella sijaitseva, 700 hehtaarin laajuinen Ivalon testikeskus on Hakkapeliittojen talvitestauksen sykkivä sydän, lempinimeltään White Hell, jossa lämpötila voi vuorokaudessa vaihdella jopa 40°C. 

Tuotekehityksessä tehdään uusia innovaatioita niin kumiseoksen koostumuksessa kuin teknisissä ratkaisuissa. Talvirenkaan kumiseos päivitettiin älykkääksi eSilicaksi. Uuden sukupolven Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaiden kumisekoitukseen lisättiin pitoa varmistavat kristallia muistuttavat Cryo Crystal -kiteet.

3D-mallinnos rengasmateriaaleista: palloja yhdistettynä toisiinsa putkilla

Noesta silicaan

Noki on rengasmateriaalin perinteinen sideaine, joka kuului kumiseoksen valmistukseen jo 1930-luvulla talvirenkaan syntyessä. Nokian tehtaalla ”nokisiiven” työntekijät tunnettiin mustanpuhuvista haalareistaan, ja heille oli ruokalassa osoitettu oma pöytä.

Täysin uudistunut Nokian Hakkapeliitta -talvirengassukupolvi julkaistiin vuonna 2013. Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas hallitsi talvirengastestejä Pohjoismaissa ja Venäjällä. Alan modernissa edelläkävijässä yhdistyy ylivoimainen jääpito ja tarkka ajettavuus kaikissa keliolosuhteissa. Nastateknologia uudistui Nokian Eco Stud 8-konseptiksi, jossa nastoja on puolet aiempaa enemmän. Moninkertaisilla testivoittajilla, Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla kiidettiin uusin huima jäälläajon maailmanennätys 335,713km/h.

Renkaan sivupinnan materiaalista tehty 3D-mallinnos

Aramid sidewall -teknologia

Miksi rengas yleensä vaurioituu? Useimmiten iskusta renkaan sivupintaan, esimerkiksi yllättävään monttuun ajettaessa. Huolettomasti parkkeeratessa voi viiltävä reunusosuma koitua kohtaloksi.

Jämerä Nokian Hakkapeliitta 8 SUV on katumaastureihin suunnattu nastarengasuutuus, jonka valtit ovat uuden nastateknologian antama pito ja Aramid-vahvennetun sivupintarakenteen tuoma kestävyys.

Cryo Crystal -konseptista tehty 3D-mallinnos: pieniä kiteitä renkaan pinnassa

Nokian Cryo Crystal -pitokiteet

Liukueste voi olla myös kumiseoksen sisässä! Nastattoman talvirenkaan kumiseokseen lisätyt mikroskooppisen pienet, särmikkäät kiteet tehostavat renkaan sivuttais- ja pitkittäispitoa, erityisesti jäätä vastaan. Kristallia muistuttavat, timantinkovat Cryo Crystal –kiteet tarrautuvat ajoalustaan parantaen pitoa. Kun renkaan pinta alkaa kulua, esiin tulee jatkuvasti uusia kiteitä.

Kuva: Nokian Cryo Crystal -konsepti. Kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina, kun ne tarrautuvat ajoalustaan tuoden terävää ja kovaa pitosärmää.

Talvella 2014 Nokian Renkaat esitteli jotain täysin uutta: nasta-kitkarengas, jonka nastat kuljettaja saa esiin napinpainalluksella.  Nasta- ja kitkarenkaan parhaat ominaisuudet ovat käytettävissä vaihtuvien keliolosuhteiden mukaan. Innovatiivinen konseptiratkaisu ei vielä ole kuluttajamarkkinoilla, mutta viitoittaa tietä nastarengasteknologian tulevaisuuteen.

3D-malli nastasta

Modernia nastateknologiaa

Uudessa Eco Stud 8 -konseptissa ankkurinasta, laippamuotoilu ja Eco stud -nastatyyny yhdessä mullistavan nastajaottelun kanssa varmistavat ylivoimaisen pidon ja pehmeän nastakosketuksen kaikilla ajoalustoilla. Riviasettelun sijaan nastat etenevät tasaisesti koko renkaan kulutuspinnan yli. Näin yksikään nasta ei jää toisen taakse, mikä tasapainottaa renkaan pitkittäis- ja sivuttaispitoa, ja ohjautuvuus säilyy.

Uuden ajan autoilu tarjoaa entistä enemmän vaihtoehtoja. Vuonna 2014 lanseerattu, pohjoisen talveen räätälöidyn Nokian Hakkapeliitta R2 on vierintävastukseltaan ennätyksellisen alhainen. Nastaton talvirengas on suunniteltu sähköautoille, joiden toimintasädettä tämä maailman energiapihein talvirengasmalli lisää merkittävästi. Hakkapeliittauutuus sijoittui polttoainetehokkuutensa vuoksi EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan.

Maailmanennätyksen tehnyt porukka hurraa autonsa ja aikansa vieressä

Testausta äärioloissa

Nokian Renkaat on hallinnut jäälläajon maailmanennätyksiä viime vuosina. Testikuljettaja Janne Laitinen kiri uusimmat ennätyslukemat 335,713 km/h maaliskuussa 2013 Pohjanlahden jäällä, Oulun edustalla.  Autona oli Audi RS6 ja alla Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat. Ennätysvauhdissa auto kulki sekunnissa yli 93 metriä. Aiempi ennätyskin oli Laitisen ajama: 331, 61 km/h.

Maailman ensimmäinen traktorien talvirengas, Nokian Hakkapeliitta TRI esiteltiin vuonna 2014. Särmikäs palakuvioitu pinta lamellinherättäjineen antaa pitoa, mutta ajoääni pysyy hiljaisena kuvion pituusvaihtelun ansiosta. Renkaalla tehtiin heti traktorien nopeusennätys rallitähti Juha Kankkusen ohjastamana.

Lähiotos renkaan pinnasta, jossa näkyy sen nastat

Nasta-kitkarengas

Talviliikenteessä ollaan yhä useammin tilanteessa, jossa ajo-olosuhteet vaihtuvat tilanteesta toiseen. Talvirenkaalta vaaditaan venymistä kaikenlaisiin oloihin – sulat moottoritiet, liukkaat rampit ja sillat, arvaamattomat risteysalueet ja muut haastavat paikat.

Venäjän Vsevolozshkiin avattiin uusi tehdas vuonna 2012, jonka jälkeen vuotuinen tuotantokapasiteetti Suomessa ja Venäjällä on kasvanut yli 20 miljoonaan renkaaseen. Yhtiön ja tuotekehityksen koti sijaitsee Suomessa Nokialla. Vuonna 2017 toimitusjohtajana aloitti Hille Korhonen.

Vianor-ketju jatkaa voimakkaalla kasvu-uralla. Renkaiden myynti- ja huoltopalvelut toimivat 27 maassa, yli 1 300 myymälän voimin. Nokian-renkaat voi nyt helposti hankkia myös verkkokaupasta.

Nokian Renkaiden laadukkaat tuotteet ja uudet keksinnöt jatkavat liikenneturvallisuuden parantamista. Hakkapeliitan vahvuuksia tarvitaan edelleen, kun vastassa ovat yhä vaihtelevammat ja vaativammat talviolot.

Dynaaminen tuotekuva, jossa auto viilettää talvisella tiellä

Nokian Hakkapeliitta R2

Nokian Renkaat kehitti vierintävastukseltaan maailman ensimmäisen A-luokan talvirenkaan. Uusi Nokian Hakkapeliitta R2 on nastaton talvirengas, joka on suunnattu BMW:n ainutlaatuiseen i3-sähköautoon. Pohjoisen talveen räätälöity aito Hakkapeliitta-talvirengas yhdistää äärimmäisen alhaisen vierintävastuksen, ensiluokkaisen pidon ja poikkeuksellisen ajomukavuuden.

Traktori ajamassa lumisessa maastossa

Nokian Hakkapeliitta Tri

Suomen Lapissa, Vuojärven varalaskeutumiskentällä ajettiin traktorien nopeusennätys helmikuussa 2015. Ajoneuvona oli Valtran uutuustraktori T234. Takuuvarman lumipidon ja huippuluokan ajettavuuden varmisti maailman ensimmäinen traktoreiden talvirengas Nokian Hakkapeliitta TRI. Puikoissa oli rallin moninkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen, joka kertomansa mukaan testasi ensimmäistä kertaa traktoria nopeusmielessä. Maailmanennätysvauhti oli huima 130,165 km/h.

Kuva: Ennätysvauhdissa Nokian Hakkapeliitta TRI, Valtra T234 ja moninkertainen rallin maailmanmestari Juha kankkunen