Siirry pääsisältöön

Markkinat ja trendit

auto kuvattuna mielenkiintoisesta kulmasta
auto kuvattuna mielenkiintoisesta kulmasta

600 miljoonan renkaan markkinat

Nokian Renkaiden henkilöautonrenkaita myydään lähinnä jälkimarkkinoilla, joilla jälleenmyyjät myyvät renkaita kuluttajille. Global Datan mukaan Nokian Renkaiden päämarkkina-alueilla, eli Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, henkilöautojen, katumaastureiden ja pick-upien renkaiden jälkimarkkinoiden koko on noin 600 miljoonaa rengasta. U.S. Tire Manufacturers Association (USTMA) arvioi, että Pohjois-Amerikan markkinat kattavat lähes puolet kokonaismarkkinoista.  

Nokian Raskaat Renkaat läheltä kuvattuna
Nokian Raskaat Renkaat läheltä kuvattuna

Kasvava trendi

Henkilöauton renkaat

Global Datan mukaan renkaiden kysyntä kasvaa kohtalaisesti Nokian Renkaiden päämarkkina-alueilla vuosina 2024–2027. Vuosittaiseksi kasvunopeudeksi arvioidaan noin 2 prosenttia Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa ja noin 1 prosentti Keski-Euroopassa. Nokian Renkaiden lisäksi näillä markkinoilla toimii yhtiöitä, kuten Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental ja Pirelli.  

Pakettiauton renkaat

Sähkökäyttöisten henkilöautojen ja katumaastureiden määrä kasvaa jatkuvasti, mikä lisää entisestään suurten rengaskokojen kysyntää kaikilla markkina-alueilla. Ilmastonmuutoksen aiheuttamista vaihtelevista sääolosuhteista johtuen all season- ja all weather -renkaiden kysyntä kasvaa. 

Raskaat renkaat

Nokian Renkaiden raskaita renkaita myydään sekä ensiasennus- että jälkimarkkinoilla. Nokian Renkaat arvioi, että raskaiden renkaiden globaalien markkinoiden koko oli hieman yli 30 miljardia dollaria vuonna 2022. Smithers arvioi, että markkinat kasvavat 5,5 prosenttia vuodessa vuoteen 2027 asti. Kasvu on nopeinta, yli 6 prosenttia vuodessa, kaivos- ja rakennusteollisuudessa sekä satama-ajoneuvoissa käytettävien renkaiden kohdalla. Raskaan teollisuuden ajoneuvoissa käytettävien renkaiden markkinat kasvavat noin 5 prosenttia vuodessa, ja metsä- ja maatalouskoneiden erikoisrenkaiden markkinat kasvavat noin 4,5 prosenttia. 

Markkinoiden keskeiset trendit ja megatrendit

1. Autoteollisuuden disruptio

Autoteollisuus käy läpi nopeaa kehitysvaihetta, jota ohjaavat siirtyminen kohti sähköautoja, autonomisen ajamisen nousu sekä siirtyminen autojen yksityisomistuksesta yhteisomistukseen. Tämä muuttaa paitsi itse ajamista, myös ajoneuvojen suorituskykyyn ja toiminnallisuuteen kohdistuvia vaatimuksia. 

Sähköautot 
Sähköautojen määrä kasvaa: pitkään toimineet automerkit investoivat sähköautoihin uusien merkkien keskittyessä sähköautoihin yksinomaisesti. Ajamisen sähköistyminen vaikuttaa myös renkaiden suunnitteluun, jossa painopiste on yhä enemmän alhaisessa vierintävastuksessa sekä akkujen painon kantamisessa.  
 
Autonominen ajaminen 
Monet autoalan yritykset kehittävät älykkäitä itseajavia autoja eri käyttötarkoituksiin. Visioissa itseajavat autot olisivat entistä tietoisempia ympäristöstään ja voisivat optimoida ajamisen ja reitinvalinnan turvallisuuden kannalta. Henkilöautojen lisäksi autonomisen ajamisen odotetaan muuttavan erityisesti maataloutta, kuorma-autoilua sekä rakentamista.  

Asiakkuus ja omistajuus 
Kulutus on siirtymässä perinteisestä autojen yksityisomistuksesta kohti jaettua omistusta niin kuluttaja- kuin teollisuussektorillakin. Jaettu omistajuus tarkoittaa enemmän käyttöä ajoneuvoa kohti, mikä lisää ajoneuvokohtaista ajomäärää ja kuormitusta. Tämä puolestaan kasvattaa entisestään kestävyyden ja optimoidun suorituskyvyn merkitystä.  

2. Digitalisaatio

Yhteiskunnan digitaalinen muutos kiihtyy, ja digitaalisten innovaatioiden määrä kasvaa myös rengasalalla. Automaatio ja robotiikka muuttavat suunnittelua ja valmistusta. Data ja liitettävyys luovat uusia liiketoimintamalleja ja määrittävät arvoverkostoja uudelleen. 

Liitettävyys 
Ajoneuvot viestivät yhä enemmän renkaiden kanssa, mikä mahdollistaa rengaspaineiden, kulumisen ja lämpötilan reaaliaikaisen seurannan. Tämä data helpottaa ennakoivaa huoltoa, optimoi renkaiden suorituskyvyn ja parantaa turvallisuutta. 

Tuotteista palveluiksi 
Asiakkaat ovat siirtymässä tuotteiden omistamisesta niiden tarjoamien hyötyjen käyttämiseen. Uudet tilausmallit tarjoavat kuluttajille joustavan pääsyn autoiluun ja varmistavat paremmin optimoidun ja mukavamman ajamisen. Palvelupohjaista ajamista seuraa palvelupohjainen huolto.  

Teollisuus 4.0 
Älykkäissä tehtaissa käytetään edistyneitä teknologioita, kuten robotiikkaa ja tekoälyä, tuotannon optimointiin, tehokkuuden parantamiseen ja tuotteiden räätälöintiin. Globaalin kilpailun vauhdittama teknologisten edistysaskeleiden kiihtyminen mahdollistaa siirtymän massatuotannosta kohti pienempien erien ja ainutlaatuisten tuotteiden valmistusta. 

3. Asiakkaiden ja loppukäyttäjien käyttäytyminen

Asiakkaat kaipaavat mukavuutta, omien arvojensa mukaista toimintaa ja digitaalivetoisia kokemuksia. Sekä kuluttajat että yritykset tutkivat, ostavat ja hallinnoivat ajoneuvoja ja palveluita yhä enemmän verkossa. Siirtymä lisää digitaalisten alustojen, kalustonhallinnan ja vahvojen kumppanuuksien merkitystä. 

Loppukäyttäjien käyttäytyminen 
Kuluttajat etsivät yhä useammin mukavuutta ja helppoutta, mitä tulee niin auton käyttöön kuin hankintakanaviinkin. Verkkoalustojen tulee tarjota pääsy monipuolisiin vaihtoehtoihin sekä helpottaa hintavertailuja, jotta loppukäyttäjien odotuksia voidaan tukea. Kuluttajat valitsevat yhä useammin omaa arvomaailmaansa vastaavia tuotteita ja palveluita.  
 
Yritysten ostokäyttäytyminen 
Kuten kuluttajamarkkinoilla, myös yritysten välisessä kaupassa ostokäyttäytymiseen vaikuttaa verkkokanavien lisääntynyt merkitys sekä siirtymä kohti kalusto-omistajuutta. Yritykset valitsevat kalustonhallintaratkaisuja, joilla optimoidaan renkaiden kunnossapito ja suorituskyky, mikä lisää resurssitehokkaiden ja kestävien rengasvaihtoehtojen kysyntää. 

Kanavakumppanit 
Asiakkaat ovat siirtymässä eteenpäin perinteisistä kanavista ja odottavat digitaalista itsepalvelua. Kanavakumppaneiden rooli kasvaa. 

4. Vastuullisuus

Asiakkaiden tarpeet, kehittyvä sääntely ja tiukemmat standardit rohkaisevat kehittämään ympäristö- ja ilmastoystävällisiä tuotantoprosesseja ja rengasteknologioita. Yrityksen suorien päästöjen lisäksi huomiota kiinnitetään yhä enemmän tuotteen koko elinkaaren hiilijalanjäljen pienentämiseen raaka-aineista aina käyttöiän loppuun, jotta ympäristövaikutukset voidaan minimoida joka vaiheessa. Tämä sisältää uusia innovatiivisia tapoja käyttää uusiutuvia ja kierrätettyjä raaka-aineita sekä renkaan kestävyyden ja suorituskyvyn optimointia siten, että ajamisen energiankulutusta voidaan vähentää. 

Hiilijalanjälki 
Suurin osa renkaan hiilijalanjäljestä syntyy sen käytön aikana, joten renkaan ympäristövaikutusten parantamiseen tähtäävän tuotekehityksen tulokset mitataan renkaan käytön aikana. Kierrätys-, pinnoitus- ja uudelleenkäyttöohjelmia toteutetaan jätteen määrän vähentämiseksi sekä resurssitehokkuuden edistämiseksi. Koko tuotantoketjun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävien strategioiden sekä vastuullisten kierrätyskäytäntöjen toteuttamisen lisäksi oleellista on myös vierintävastuksen ja kestävyyden optimointi. 

Raaka-aineet 
Vastuullisia ja suorituskykyisiä materiaaleja, kuten uusiutuvia, kierrätettyjä ja ISCC+-sertifioituja materiaaleja, käytetään yhä enemmän minimoimaan renkaan ympäristövaikutuksia ja vähentämään fossiilisten raaka-aineiden käyttöä. Kierrätetyillä materiaaleilla korvataan enenevässä määrin vahvike- ja täyteaineita, kuten nokea ja terästä. Uusien materiaalien käyttöönotto vaatii tutkimusta ja innovaatioita, jotta varmistetaan, ettei renkaiden turvallisuus tai kestävyys vaarannu. Lisäksi raaka-aineiden kasvava määrä vaatii muutoksia tuotantoprosesseihin sekä laajemman toimittajakannan. 
 
Energiankulutus 
Rengasteollisuuteen kohdistuu yhä suurempia paineita rakentaa energiatehokkaampaa tuotantoa sekä tuotteita, joissa on alempi vierintävastus. Saavuttaakseen tämän valmistajat panostavat erityisesti painon vähennykseen, uusiin materiaaleihin ja uusiin malleihin. Yhtiöt siirtyvät myös yhä enemmän kohti energiatehokkaampaa valmistusta ja uusiutuvien energialähteiden käyttöä.  

5. Lainsäädännölliset vaatimukset

Rengasalaan kohdistuu yhä enemmän lainsäädäntöä, jolla pyritään vähentämään ympäristövaikutuksia ja parantamaan turvallisuutta. Säännökset keskittyvät renkaan ja tien kulumahiukkasten (TRWP) minimointiin, renkaiden suorituskykyä ja vastuullisuutta koskevan viestinnän avoimuuteen, polttoainetalouden parantamiseen sekä tien kulumisen minimointiin. 

TRWP 
TRWP-hiukkasten vähentäminen ja niiden ympäristöön ja ihmisiin kohdistuvien vaikutusten lieventäminen edellyttää suunnittelu- ja valmistusprosessien muutoksia. Tähän sisältyy uusien materiaalien tutkiminen sekä renkaiden kestävyyden parantaminen, jotta voidaan minimoida renkaan ja tien välisestä kitkasta syntyvä mikrohiukkassaaste. 

Nastarenkaat ja teiden kuluminen 
Sääntelyllä pyritään vähentämään nastarenkaiden vaikutusta tien pintaan sekä ihmisten terveyden ja turvallisuuden että infrastruktuurin vuoksi. Sääntely rohkaisee myös kehittämään uuden sukupolven nastarenkaita, jotka tarjoavat ainutlaatuista talvisuorituskykyä minimoiden samalla tien kulumisen. 

Rengasmerkinnät 
Sääntelyn ja kuluttajien vaatimusten myötä tuotteiden ja niiden ympäristövaikutuksen avoin merkitseminen on yhä tärkeämpää. Sekä parametrit ja merkinnät että markkinoiden tarpeet vaihtelevat maiden ja alueiden välillä. 

Energiatehokkuus 
Tiukat polttoainetalouden standardit vaativat kehittämään renkaita, jotka optimoivat vierintävastuksen ja vähentävät ajoneuvon energiankulutusta. Samaan aikaan autokannan kehitys vaikuttaa ominaisuuksiin, joita renkailta vaaditaan näiden vaatimusten täyttämiseksi.  

6. Markkinoiden ja tuotteiden variointi

Rengasmarkkina monipuolistuu täyttääkseen asiakkaiden kehittyvät tarpeet, ja erikoisrenkaita suunnitellaan esimerkiksi polttoainetaloutta, suorituskykyä tai autonomista ajamista ajatellen. Markkinoiden tarpeiden vaihtelut ovat johtaneet autonvalmistajien ja rengasyhtiöiden välillä lisääntyneeseen yhteistyöhön, jonka tarkoituksena on kehittää optimaalisia renkaita tietyille ajoneuvomalleille. 

Enemmän tuotekategorioita 
Markkinoilla on laajempi valikoima auto- ja ajoneuvotyyppejä ja ominaisuuksia, jotka vastaavat tiettyihin tarpeisiin, kuten polttoainetalouteen, suorituskykyyn ja autonomiseen ajamiseen. Kasvu näkyy erityisesti luksus- ja SUV-kategorioissa, ja tuotteiden kysynnän vaihtelun lisäämisen vuoksi se myös lyhentää uusien tuotteiden markkinoilletuontiaikaa. 

Markkinakohtaiset tuotteet 
Markkinakohtaiset tarpeet ja mieltymykset ohjaavat kohti tietyn markkinan tarpeisiin valmistettuja tuotantoeriä. Sen lisäksi että vakiintuneilla markkinoilla tuotteilta kaivataan yhä enemmän kestävyyttä ja turvallisuutta, nousevilla markkinoilla on tarve kustannustehokkaille mutta kestäville ratkaisuille. 

Ensiasennustuotteet 
Ajoneuvovalmistajat toimivat yhdessä rengasvalmistajien kanssa kehittääkseen tiettyihin ajoneuvomalleihin tarkoitettuja erikoisrenkaita, joilla varmistetaan optimaalinen suorituskyky ja turvallisuus.