Artikkeli
Caleb Claassen: "Raskaat renkaat on tehty vaativimpiin olosuhteisiin"

Kun katsoo Nokian Renkaiden raskasta rengasta, katsoo luultavasti jotain Caleb Claassenin suunnittelemaa. Nokian Raskailla Renkailla pääsuunnittelijana hänen vastuullaan on suunnitella kaikki, mikä näkyy renkaan ulkopuolella, kuten kulutuspinta ja graafiset elementit.
- Kun aloitin kahdeksan vuotta sitten, olin Nokian Renkaiden ensimmäinen raskaiden renkaiden suunnittelija. Koen olevani todella onnekas, että olen saanut olla mukana luomassa suuntaa, johon olemme menossa. Minulla on monia kokeneita kollegoita, jotka ovat vieneet prosessia eteenpäin.
Calebin on työssään pohdittava renkaan olosuhteita monesta eri näkökulmasta. Onneksi hän on syntynyt tekemään juuri sitä.
-Suunnittelu on kutsumukseni ja tulee minulle luonnostaan. On hienoa, että voin toteuttaa sitä lahjakkaassa tiimissä, joka tekee jotain, mitä pidän merkityksellisenä. Olen iloinen saadessani työskennellä yrityksessä, jolla on vahva innovaatiohistoria.
Raskaat renkaat on tehty vaativimpiin olosuhteisiin. Epätasaisesta metsänpohjasta märän kaivostunnelin teräviin kiviin, kaikki renkaat vaativat erilaisia ominaisuuksia tehdäkseen parhaiten työn, johon ne on suunniteltu.
-Jos ajatellaan esimerkiksi rengasta, joka on tarkoitettu vilkkaaseen satamaan, ei se välttämättä kohtaa yllättäviä ajo-olosuhteita. Mutta renkaan on kestettävä jatkuvaa hankausta, kun se kääntyy paikallaan painavien kuormien alla.
Usein renkaat kohtaavat haasteita, joissa vaaditaan lähes vastakohtaisia ominaisuuksia.
-Esimerkiksi maastokuorma-autojen renkaiden on pystyttävä toimimaan tiellä, mutta ne tarvitsevat myös hyviä ominaisuuksia alueille, joilla teitä ei yksinkertaisesti ole. Yhden tuotteen täytyy vastata molempiin tarpeisiin.
Uuden raskaan renkaan kehittämiseen vaikuttaa data, jota kerätään loppukäyttäjiltä, konevalmistajilta ja Nokian Tyres Intuitu -digialustan kautta.
-Jos odotamme, että meitä pyydetään muuttamaan jotain, on liian myöhäistä. Käytämme laajaa kokemustamme ja verkostojamme ennustaaksemme, miten markkinat tulevat muuttumaan. Työntekijämme ovat kentällä loppukäyttäjien ja asiakkaiden kanssa koko ajan - minä mukaan lukien - ja saamme sitä kautta paljon palautetta.
-Ennen uuden renkaan tuotannon aloittamista Caleb käyttää 3D-mallinnusohjelmia ja virtuaalitodellisuustyökaluja varmistaakseen, että suurten renkaiden muotit ovat investoinnin arvoisia. Caleb luo myös uusia innovaatioita ja kehittää renkaiden teknisiä toimintoja koko suunnitteluprosessin ajan. Niiden kahdeksan vuoden aikana, jotka Caleb on työskennellyt Nokian Renkailla, on tutkittu uusia menetelmiä ja työkaluja sekä parannettu tiimien välisiä synergioita. Toisinaan Caleb tekee tiivistä yhteistyötä kollegoidensa kanssa henkilöautonrenkaiden T&K:ssa.
-Jos esimerkiksi kestävyys on tärkeää, meillä raskaiden renkaiden kehittäjällä on siitä pitkä kokemus. Samalla tavalla henkilöautonrenkaiden innovaatiot ovat hyödyllisiä tieliikenteeseen tarkoitettujen raskaiden renkaiden kohdalla.
Raskaiden renkaiden kehittämiseen vaikuttavat muuttuvat ympäristöolosuhteet. Renkaan on toimittava monessa säässä ja tilanteessa, kuten sateessa, rännässä ja paahtavassa kuumuudessa. Raskaammat, nopeammat ja tehokkaammat koneet asettavat myös omia vaatimuksiaan. Aivan kuten henkilöautoilijat, myös raskaiden renkaiden käyttäjät vaativat kestäviä ratkaisuja, mutta tarvitsevat myös työkaluja työnsä tekemiseen.
-Maatalousrenkaissa energiatehokkuus tarkoittaa sitä, että rengas on maantiekuljetuksissa tehokas eikä liu'u pellolla raskaan koneen alta, vaan käyttää kaiken voimansa siirtääkseen sitä haluttuun suuntaan. Renkaiden on myös säästettävä maaperää mahdollisimman paljon. Tämä koskee myös metsäkoneiden renkaita, jotka suunnittelemme mahdollisimman hellävaraisiksi.
Calebin matka Nokian Raskaille Renkaille on sisältänyt melkoisesti odottamattomia käänteitä. Suomalaiselle äidille ja amerikkalaiselle isälle Afrikassa syntynyt Caleb on matkustellut ja asunut ympäri maailmaa koko ikänsä. Lopulta hän asettui vuonna 2008 Suomeen, jossa hän on kasvattanut juuret äitinsä synnyinpaikkaan – ja talvirenkaaseen. Hän kertoo olevansa nyt unelmatyössään.
-Minulle on ollut etu oppia sopeutumaan niin moniin erilaisiin kulttuureihin ja olosuhteisiin. Mutta nyt tunnen olevani kotona.