Artikkeli
Matti Morri: "Näin syntyy luottamus premium-brändiin"

Matti Morri, Technical Customer Service Manager, on tehnyt Nokian Renkailla kolmekymmenviisivuotisen uran. Nyt hän kertoo, miten olemme onnistuneet rakentamaan Nokian Renkaista arvostetun brändin, johon sekä asiakkaat että kuluttajat voivat luottaa.
Matti Morri tuli töihin Nokian Renkaille vuonna 1989. Hän aloitti työuransa harjoittelussa tuotannossa ja pääsi het opettelemaan käytännössä, miten renkaita tehdään. Käytännön kokemus tuotantolinjalta antoi hänelle vahvan rintaäänen puhua tuotteista ja jakaa osaamistaan.
“Osaan kertoa, miten homma oikeasti toimii. Ongelmia kohdatessa on myös helpompaa auttaa, kun tiedän mistä puhun.” Niin asiakkaidemme kuin kuluttajien luottamus kasvaa, kun myyjä on tehnyt taustatyönsä ja tietää tuotteista muutakin kuin hinnan. Omille myyjillemme on myös iso etu, että he voivat mennä tehtaalle katsomaan, kuinka tuotteet tehdään.”
Matin mukaan vankka ammattitaito, oikeudenmukaisuus ja lojaalisuus ovat luottamuksen kulmakiviä. Pitkät urat ovat auttaneet Nokian Renkaita kehittämään kulttuuria, jossa tiimi on sitoutunut ja asiakkaat ja kollegat kohdataan avoimesti ja kunnioittavasti ihmisinä.
Luottamus ei voi kasvaa työpaikalla, jossa kaikki riippuu yhdestä ihmisestä tai ponnistelut keskittyvät liian kapeasti. Matin mukaan Nokian Renkaiden keskustelukulttuuri on parantunut vuosien varrella ja tieto kulkee sujuvasti sekä sisäisesti että ulkoisesti. Hän korostaa toistuvasti kollegoidensa osaamista: heidän kanssaan voi luottaa siihen, että asiat hoituvat sovitusti. Matti toteaa, että luottamus ihmisiin niin työssä kuin sen ulkopuolella vähentää stressitasoja valtavasti. Oikeudenmukaisuus näkyy myös siinä, miten asiakkaita ja kuluttajia kohdellaan: aina tasa-arvoisesti. "Jos renkaassa on sama ongelma, annamme tietysti saman tuen kaikille."
Matti työskentelee laatuorganisaatiossa: Nokian Renkailla on ylpeä historia korkeasta laadusta. Tuotteemme on suunniteltu toimimaan omien kategorioiden ja markkina-alueiden ehtojen mukaisesti. Tulevaisuuden menestyksen resepti on kokeiltu ja testattu.
Matti on uransa aikana nähnyt sukupolvia, joiden luottamuksen olemme rakentaneet tuotteidemme korkean laadun ja turvallisuuden kautta. Kun kuluttajista huolehditaan missä tahansa ongelmatilanteessa, jonka parissa Matti työskentelee, se rakentaa luottamusta yritykseen ja tuotteisiin.
Jälkihoito ei ole itsestäänselvyys kaikille rengasvalmistajille, mutta olemme tehneet sen helpoksi. Jos asiakas haluaa tavoittaa meidät puhelimitse, oikea henkilö vastaa. "Huolehdimme tuotteistamme ja asiakkaistamme loppuun asti ja vähän pidemmällekin."
Matti myös käsitellyt reklamaatioita globaalisti jo pitkään. Hän toteaa, että kun asiakkaisiin on luottamussuhde, mahdollisen ongelman kohdatessa heidän puoleltaan saa myös helposti apua.
Entä jos luottamuksen menettää? Onko enää paluuta entiseen? Matti koputtaa puuta kertoessaan, että Nokian Renkaat ei ole 35 vuoteen joutunut tekemään yhtään takaisinvetoa