Artikkeli
Mikko Lehtinen: "Vastuullisuuteen panostaminen luo kilpailuetua"
![](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/web/images/content_images/Made%20for%20demanding%20conditions/herot/2234x1080px_2.jpg?c=system_x1080&fv=0d32)
Nokian Renkailla vastuullisuus on luonnollinen osa liiketoimintaamme, ja se on myös yksi strategiamme kulmakivistä. Käytännössä se tarkoittaa mm. kestävää tuotekehitystä, turvallisia ja ympäristöystävällisiä tuotteita sekä korkeita laatustandardeja, kaikessa mitä teemme. Mikko Lehtinen, Vianor Groupin Head of B2C & B2B kertoo, miten vastuullisuus näkyy hänen omassa työssään.
Mikko Lehtinen on työskennellyt Nokian Renkailla yhteensä yli kaksikymmentä vuotta erilaisissa tehtävissä. Nykyisessä roolissaan Vianorilla Mikko johtaa Vianorin kuluttaja-asiakkaiden (B2C) ja yritysasiakkaiden (B2B) liiketoiminta-alueita ja niiden kehittämistä. Tehtäviin kuuluvat mm. kansainväliset asiakkuudet, monikanavaisen myynnin ja asiakaskokemuksen kehittäminen, sekä liiketoiminnan kehittämisprojektit. Tällä hetkellä hän työskentelee tiiminsä kanssa Vianorilla muun muassa datalähtöisemmän liiketoiminnan, palvelukonseptien ja myyntikanavien kehittämisen parissa.
Hänestä liiketoiminnan kehittämisessä asiakaslähtöisyys ja asiakasarvon tuottaminen on kaiken lähtökohta. ”Vianorilla on erilaisia asiakassegmenttejä niin B2B:n kuin B2C:n puolella, ja heillä on osin erilaiset tarpeet ja odotukset meitä kohtaan. On tärkeää kehittää kyvykkyyttämme vastata asiakkaidemme tarpeisiin sekä kyetä tarjoamaan ketjumaista laadukasta palvelua, jossa toimintamallit ovat yhteneväisiä ja tehokkaita. Vastuullisuus ei ole muusta toiminnasta irrallinen kokonaisuus, vaan se on osa liiketoiminnan kehittämistä ja huomioidaan kaikessa tekemisessä.”
Liiketoiminnan kehittämisen lisäksi vastuullisuus näkyy Mikon päivittäisessä työssä muun muassa kilpailutuksissa ja keskusteluissa isoimpien asiakkaiden kanssa. “Monille yritysasiakkaillamme vastuullisuus on jo vuosia ollut tärkeä kriteeri kilpailutuksissa ja yhteistyökumppania valitessa. Vastuullisuusteemoihin liittyvät keskustelut voivat olla välillä yksityiskohtaisia ja koskea esimerkiksi työturvallisuuden parantamista tai toiminnan päästövähennyksiä. Kilpailutuksissa vastuullisuutta arvioidaan laajemmin joko asiakasyritysten omien kyselyiden perusteella tai tunnetuimpien yritysvastuuluokitusten tuottajien, kuten EcoVadiksen, tekemien arviointien perusteella."
Vianor on viime vuosina panostanut muun muassa renkaiden digitaaliseen kuntotarkastukseen, jonka tavoitteena on tarjota kuluttajille tietoa, parantaa palvelukokemusta ja varmistaa, että kuluttajat ajavat turvallisilla renkailla.
Isossa kuvassa tämä vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. "Pilotoimme digitaalista rengasmittausta vuosia sitten ja olemme jatkaneet palvelun kehittämistä ja laajentamista. Aiomme tarjota kuluttajille portaalin, johon he voivat kirjautua sisään ja tarkistaa esimerkiksi renkaidensa kunnon milloin tahansa. Pitkän aikavälin tavoitteemme on ennustaa renkaiden kulumista datan perusteella, jolloin voimme ennakoivasti ilmoittaa kuluttajalle, että renkaat saattavat olla käyttöikänsä lopussa", Mikko kertoo
"Vastuullisuuden merkitys kuluttajien ostopäätöksissä vaihtelee, mutta siitä on tulossa yhä tärkeämpi kriteeri tuotteita ja palveluita valittaessa, kuten näemme kaikilla muillakin sektoreilla. Yritysasiakkaille kestävä liiketoiminta on jo odotusarvo, jonka kehittämiseksi tarvitaan näkyviä toimenpiteitä. Vastuullisuus vaikuttaa myös työntekijöiden tyytyväisyyteen ja yrityksen työnantajamielikuvaan, kun mietitään uusia rekrytointeja." Mikko päättää.
"Uskon, että panostamalla vastuullisuuteen rakennamme edellytyksiä menestykselle pitkällä aikavälillä. Parhaimmillaan vastuullisuus voi olla meille kilpailuetu osana asiakkaillemme ja kuluttajille tarjoamaamme tuote- ja palvelukokonaisuutta", Mikko summaa.