Oikeanlaiset renkaat tuovat lisää kilometrejä, mukavuutta ja turvallisuutta sähköautoiluun
![Sähköautoa ladataan talvella](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/News%20%26%20Media/Our%20stories%20images/tires%20EVs/Nokian%20Tyres%20tires%20for%20EVs%2004.jpg?c=system_x1080&fv=3a26)
Sähköautot ovat siirtyneet kapeasta markkinasta massojen kiinnostuksen kohteeksi, ja myytyjen sähköautojen määrä kasvaa maailmanlaajuisesti vuosi vuodelta. Sähköautojen markkinan nopea kasvu ja ajamisen lisääntyvä sähköistyminen vaikuttavat myös renkaiden suunnitteluun. Akkujen tuoman lisäpainon vuoksi sähköautojen renkaiden pitää kantaa entistä raskaampia kuormia, reagoida nopeasti auton suureen vääntömomenttiin ja varmistaa ajoneuvon luotettava hallinta joka tilanteessa.
Renkailla lisää toimintasädettä
Mitä alhaisempi renkaan vierintävastus on, sitä vähemmän se vaatii energiaa pyöriäkseen ja sitä suurempi sähköauton toimintasäde on. Samalla myös renkaan ympäristövaikutukset pienenevät. Sähköauton toimintasäteeseen vaikuttaa kuitenkin eniten ajonopeus, ulkoilman lämpötila ja keliolosuhteet, joten tärkeintä on valita keliin ja kuljettajan ajoprofiiliin sopiva, mahdollisimman turvallinen rengas.
”Erityisesti talvirenkaat tulee valita sen mukaan, millaisessa ympäristössä tyypillisesti ajaa. Usein jäisillä teillä ja haastavissa olosuhteissa ajavan sähköautoilijan kannattaa valita nastarenkaat. Esimerkiksi sähköautoille suunnitelluissa Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV -nastarenkaissa on erinomainen jää- ja lumipito”, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula.
Talvirenkaissa vierintävastuksen ja märkäpidon tasapainoa hallitaan renkaan valmistusmateriaalien avulla.
”Jos talvirenkaassa on paljon luonnonkumia, sen vierintävastus on selvästi pienempi verrattuna synteettisestä kumista valmistettuun renkaaseen, jossa taas on hyvä märkäpito. Luonnonkumi tarjoaa ensiluokkaisen jää- ja lumipidon, mistä syystä pohjoismaisissa talvirenkaissa on monesti myös hyvä vierintävastus. Esimerkiksi Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV -kitkarengas on vierintävastukseltaan lähes kesärenkaan tasolla”, Liukkula toteaa.
![Nokian Tyres Nokian Renkaat sähköautoa ladataan talvella](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/News%20%26%20Media/Our%20stories%20images/tires%20EVs/Nokian%20Tyres%20tires%20for%20EVs%2003.jpg?c=system_x1080)
Renkaat vaikuttavat myös sähköauton toimintasäteeseen
Säännöllinen huolto ehkäisee renkaiden kulumista
Koska sähköautot ovat polttomoottoriautoja painavampia, niiden voisi olettaa kuluttavan renkaita normaalia nopeammin. Sähköautojen luistonesto on kuitenkin polttomoottoriautojen vastaavaa parempi, mikä puolestaan vähentää renkaiden kulumista. Tyypillinen renkaan kuluma rauhallisessa ajossa on yksi millimetri per 10 000 ajokilometriä. Sähköauton suurempi teho saattaa kuluttaa myös auton alustaa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, joten auton alustasta on syytä tarkistaa määräajoin nivelten ja puslien kunto.
”Suosittelen, että sähköauton alusta tarkastetaan 100 000 kilometrin välein. Näin voi helposti säästää yhden rengassetin hinnan. Turvallisuuden ja renkaan kestävyyden kannalta myös rengaspaineen ylläpitäminen on olennaista. Renkaiden painetta ei sovi vähentää esimerkiksi rengasmelun vähentämiseksi, sillä liian vähäinen paine johtaa vääjäämättä renkaan rungon kestävyyteen, ajokäytökseen tai jopa pitoon liittyviin ongelmiin”, Liukkula opastaa.
Innovatiivinen vaimmenusvaahto vähentää rengasmelua
Mahdollisimman vähäinen rengasmelu on monelle sähköauton omistajallekin merkittävä ajomukavuuteen liittyvä tekijä. Moni sähkö- tai hybridiauton omistaja valitseekin mieluummin hiljaisemmat kitkarenkaat kuin rapisevat nastarenkaat, vaikka nastarengas on myös sähköautoon hyvä valinta silloin, kun ajo-olosuhteet sitä vaativat. Nokian Tyres SilentDrive™ -renkaissa hyödynnetään innovatiivista melunvaimennusvaahtoa, joka vaimentaa jopa seitsemän desibeliä renkaan ilmatilan resonanssitaajuudesta.
”Melunvaimennusvaahdon vaikutus renkaan kokonaismeluun vähentää auton sisällä puheäänen kuulemista vaikeuttavaa melua. Esimerkiksi Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV -nastarenkaassa melunvaimennusvaahto on tärkeä, koska se vaimentaa myös nastojen ääntä. Nokian Renkaiden käyttämä melunvaimennusvaahto on merkittävä mukavuustekijä myös kesärenkaissa, ei vain nastarenkaissa”, Liukkula huomauttaa.
![Nokian Tyres Nokian Renkaat sähköautolla ajetaan lumessa](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/News%20%26%20Media/Our%20stories%20images/tires%20EVs/Nokian%20Tyres%20tires%20for%20EVs%2001.jpg?c=system_x1080)
Turvallisuus on tärkein lähtökohta myös sähköautoihin sopivissa talvirenkaissa.
Turvallisuus on tärkeintä myös sähköautojen renkaille
Nokian Renkaat on suunnitellut ja testannut sähköautoille tarkoitettuja renkaita jo yli 10 vuoden ajan. Kaikki uudet Nokian Tyres -brändin renkaat soveltuvat turvallisuusominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään sekä polttomoottori- että sähköautoihin. Lisäksi Nokian Renkaat tarjoaa erityisesti sähkö- ja hybridiautoihin suunniteltuja EV-renkaita. Näiden suunnittelussa korostuu – turvallisuuden ohella – erityisesti matala vierintävastus ja hiljainen rengasääni.
Lisäksi esimerkiksi kesärenkaiden suunnittelussa on huomioitava renkaan märkäpito- ja ajo-ominaisuudet, ja talvirenkaiden kohdalla talvipito ja ajoneuvon käsiteltävyys talviolosuhteissa.
”Esimerkiksi talvirenkaiden suhteen meillä Nokian Renkailla on selkeä lähtökohta: kuljettajalla on oltava riittävästi aikaa alkavan sivuttaisluiston huomioimiseen ja siihen reagoimiseen,” kertoo Liukkula.