Vuonna 2035 renkaat saattavat jo mukautua ajo-olosuhteisiin
![](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/News%20%26%20Media/Our%20stories%20images/tires%20in%2010%20years/Nokian%2BTyres%2BHakka%2BBlack%2B3%2B%28129%29.jpg?c=system_x1080&fv=bc2f)
Nokian Renkaat tekee jatkuvaa tutkimus- ja kehitystyötä voidakseen tarjota asiakkailleen renkaita, jotka vastaavat entistä paremmin heidän tarpeisiinsa ja toimivat eri olosuhteissa. Kaikki renkaan osat ovat jatkuvan kehitystyön alla, kuten pintamalli, kumiseokset ja renkaan rakenne. Kaikkea tuotekehitystyötä ohjaa kaksi peruspilaria: turvallisuus ja ympäristöystävällisyys.
”Ne ovat selvästi kaksi tärkeintä prioriteettiamme. Renkaiden turvallisuus on aina etusijalla, mutta toinen tärkeä tavoitteemme on minimoida fossiilisten raaka-aineiden osuus renkaissamme. Vuonna 2030 jopa puolet käyttämistämme raaka-aineista on joko uusiutuvia tai kierrätettyjä”, sanoo Teemu Soini, Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja.
Tuorein esimerkki Nokian Renkaiden tuotekehitystyöstä uusiutuvien raaka-aineiden saralla on Nokian Tyres Green Step Ligna -konseptirengas, jossa kumia lujittaa täysin uusi täyteaine, puuperäinen ligniinimateriaali. Ligniini on lupaava, täysin uusiutuva vaihtoehto renkaissa perinteisesti käytetylle noelle. Noki ja muut täyteaineet muodostavat noin kolmanneksen renkaasta
Älyteknologia ohjaa tulevaisuuden renkaiden kehitystä
Yksi rengasalan jo osin käytäntöön siirtynyt innovaatio on niin sanottu älyrengas, jossa renkaiden sisään integroidut anturit kommunikoivat ajoneuvon internetyhteydellä varustettujen ohjelmistojen kanssa. Esimerkiksi traktorin renkaista löytyvä Nokian Tyres IntuituTM -teknologia tarkkailee rengaspainetta ja lämpötilaa välittäen tietoa -mobiilisovellukseen sisäänrakennettujen sensoreiden ja Bluetooth-yhteyden avulla. Näin kalustosta saadaan ajantasaista dataa, joka tekee traktorityöskentelystä entistä turvallisempaa, tehokkaampaa ja taloudellisempaa.
”Vielä viisi vuotta sitten älyrengasteknologia ei ollut kypsää. Nyt meillä on kuitenkin riittävän kestävää ja pienikokoista elektroniikkaa, jonka virrankulutus on niin vähäistä, että se voi toimia koko renkaan elinkaaren ajan”, Soini kuvailee.
Toinen Nokian Renkaiden uusista tutkimusalueista on renkaiden mukautuvuus ajo-olosuhteisiin. Jos esimerkiksi renkaan uratilavuutta pystyttäisiin mukauttamaan muuttuviin olosuhteisiin, renkaan suunnittelussa voitaisiin tehdä vähemmän kompromisseja. Tämä tutkimustyö voi näkyä kuluttajatuotteissa jo kymmenen vuoden päästä.
”Uratilavuuden mukauttaminen parantaisi renkaan ajo-ominaisuuksia ja käsiteltävyyttä selvästi. Uskon, että vuonna 2035 Nokian Renkailla on markkinoilla rengas, joka pystyy reagoimaan ajo-olosuhteiden muutokseen”, Soini ennustaa.
![Nokian Tyres kesärengas](https://nokiantyres.studio.crasman.cloud/pub/Corporate%20Web/News%20%26%20Media/Our%20stories%20images/tires%20in%2010%20years/Nokian%2BTyres%2BHakka%2BBlack%2B3%2B%2837%29.jpg?c=system_x1080)
Esimerkiksi uratilavuutta voidaan mahdollisesti mukauttaa muuttuviin olosuhteisiin tulevaisuudessa.
Ilmaton rengas mahdollinen, mutta ei pulmaton
”Yksittäisistä ominaisuuksista renkaan pintarakenteella on suurin vaikutus suorituskykyyn. Tänä päivänä renkailta vaaditaan yhä pidempää elinikää ja alhaisempaa vierintävastusta. Samalla pito-ominaisuuksien on kuitenkin oltava parhaat mahdolliset”, Soini kertoo.
Vaikka renkaat kehittyvät jatkuvasti, ovat ne myös tulevaisuudessa edelleen mustia, pyöreitä ja pääosin ilmatäytteisiä.
”Rengasvalmistajien ratkottavana on vielä paljon teknisiä haasteita ennen kuin ilmaton rengas on käyttökelpoinen. Ilmaton rengas pitäisi esimerkiksi saada kestämään korkeita nopeuksia ja siitä syntyvää lämpöä. Henkilöautoissa ilmattomia renkaita tuskin nähdään kovin pian, mutta hitaisiin ajoneuvoihin, kuten trukkeihin ja kaivureihin, ne sopisivat hyvin.”, Soini kertoo.