Siirry pääsisältöön

Talvirengas 90 vuotta: “Vain jatkuvalla kehittämisellä voimme taata talviautoilun turvallisuuden”

90 vuotta sitten Nokian Renkaat keksi maailman ensimmäisen talvirenkaan Suomen ankariin talviin. Ensimmäistä kertaa renkaan uraauurtava pintakuvio oli suunniteltu talviliikenneturvallisuutta silmällä pitäen. Vuodesta 1934 Nokian Renkaat on jatkuvalla innovaatiotyöllä ja testauksella luonut talvirenkaasta sen nykyaikaisen turvavarusteen, joka se tänä päivänä on. ”Meillä innovoinnin ja kehityksen kaksi tärkeintä osa-aluetta ovat turvallisuus ja vastuullisuus, ja erityisesti talvirenkaissa turvallisuus on ykkösasia”, Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja Teemu Soini toteaa.

Kelirengas oli ensimmäinen

Nokian Renkaat keksi talvirenkaan ratkaisuksi Suomen ankaraan talveen. Ennen Nokian Renkaiden innovaatiota talviajoon sopivia renkaita ei ollut saatavilla, sillä renkaiden pinta oli sileä, ja talvipitoa varten niihin piti asentaa lumiketjut. Talvirenkaaseen kehitettiin voimakkaasti kuvioitu pintakuvio pidon takaamiseksi, ja kuvio suunniteltiin myös riittävän avoimeksi, jolloin se puhdistui itsestään lumesta ajon aikana.

Maailman ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas oli suunniteltu lähinnä kuorma-autoihin. Kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1936, esiteltiin erityisesti henkilöautoihin tarkoitettu malli Lumi-Hakkapeliitta. Lumi-Hakkapeliitassa pienet imukupit estivät liukastelua teillä, jotka olivat muuttuneet liukkaiksi lisääntyneen automäärän ja aurauksen vuoksi. Lähes 90 vuotta myöhemmin Nokian Tyres Hakkapeliitta on yhä yksi maailman tunnetuimmista talvirengasbrändeistä.

Meillä innovoinnin ja kehityksen kaksi tärkeintä osa-aluetta ovat turvallisuus ja vastuullisuus.

Teemu Soini

Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja

90 vuotta turvallisuuden ja vastuullisuuden kehitystyötä

”Talvirengas on opettanut meille, että vain jatkuvalla kehittämisellä voimme taata autoilun turvallisuuden. Maailman muuttuessa myös haasteet muuttuvat. Näiden 90 vuoden aikana sääolosuhteet ovat muuttuneet, uusia materiaaleja on kehitetty ja tuotekehitys on tehnyt suuria harppauksia kohti entistä vastuullisempia renkaita”, toteaa Soini.

Talvirengas on yksi talviajon tärkeimmistä turvavarusteista ja yhtä tarpeellinen nyt kuin 90 vuotta sitten. Modernissa talvirenkaassa on noin sata eri raaka-ainetta, mikä on noin kolme kertaa enemmän kuin 1930-luvun talvirenkaassa. Nykyrenkaassa on myös sekä uusiutuvia että kierrätettyjä raaka-aineita.

Moderni talvirengas perustuu vuosikymmenten tuotekehitys- ja innovaatiotyöhön. Jatkuva testaaminen todellisissa talviolosuhteissa esimerkiksi Nokian Renkaiden Ivalossa sijaitsevassa testikeskuksessa varmistaa, että talvirenkaan keksijän valmistamat renkaat turvaavat kuljettajaa kaikissa olosuhteissa.

"Kun suunnittelemme talvirenkaita, meidän on otettava huomioon, minkälaisissa talviolosuhteissa niillä ajetaan.  Pohjoismaissa tiet voivat olla jään peitossa, kun taas Keski-Euroopassa sataa vettä enemmän. Olimmekin ensimmäinen rengasvalmistaja, joka alkoi testata renkaitaan myös loskalla", Soini kertoo.

Ilmastonmuutoksen lisäksi myös autoteknologian kehitys vaikuttaa talvirenkaiden kehitystyöhön.

"Kymmenen vuotta sitten Nokian Renkaat toi markkinoille ensimmäisen erityisesti sähköautoille suunnitellun talvirenkaan ja vuonna 2020 ensimmäisen sähköautoille suunnitellun nastarenkaan. Lähtökohtamme on, että kaikki tuotteemme tekevät ajamisesta turvallista riippumatta siitä, millä autolla ajat. Kaikki Nokian Renkaiden renkaat, jotka voidaan asentaa ajoneuvoosi, olipa se sähköauto tai joku muu, testataan turvallisiksi ja yhteensopiviksi", Soini sanoo.

Nastat vai kitkat

Pohjoismaissa talvirengasvalinta tehdään kitkarenkaan ja nastarenkaan välillä. Nokian Renkaat toi nastat talvirenkaiden pintoihin 1960-luvun alussa luoden jälleen uuden innovaation turvalliseen talviajoon.

Sekä kitkarenkaita että nastarenkaita kehitetään jatkuvasti, ja molemmissa kategorioissa löytyy ratkaisuja kaikenlaisiin ajoneuvoihin. Niiden välinen ero riippuu lopulta olosuhteista, joissa renkaita yleisimmin aiotaan ajaa.

"Pienemmillä nastoilla olemme pystyneet vähentämään tien kulumista ja samalla lisäämään nastojen määrää, mikä on tärkeää turvallisuuden kannalta ääriolosuhteissa ajettaessa. Loppujen lopuksi, valitsipa autoilija sitten nasta- tai kitkarenkaan, tavoitteemme on, että hän voi aina luottaa siihen, että saa tarpeisiinsa parhaiten sopivan Nokian Renkaat -tuotteen", Soini sanoo.