Siirry pääsisältöön

Lead to Circularity

Päämääränä vain vastuullisista raaka-aineista valmistettu rengas

Mitä haastetta ratkaisemme?

Renkaat valmistetaan perinteisesti useista eri materiaaleista, joihin liittyy ympäristön näkökulmasta ongelmia niiden alkuperän, kierrätettävyyden ja hiukkaspäästöjen osalta. Nokian Renkaiden keskeisenä tehtävänä kiertotalouden edistämisessä onkin olla mukana kehittämässä uusia, innovatiivisia raaka-aineita, pidentää renkaiden elinkaarta sekä parantaa materiaalikierrätystä. Tällä työllä haluamme tuoda koko toimialalle uusia, parempia materiaalivirtoja ja toimintamalleja.

Millaisia asioita tavoittelemme?

Nokian Renkaiden koko tuotekehitys perustuu turvallisuuden ja ympäristönäkökulmien jatkuvalle kehittämiselle. Nämä periaatteet ohjaavat kaikkea työtämme. Tavoitteenamme on lisätä renkaissa käytettyjen kierrätettyjen tai uusiutuvien materiaalien osuutta 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tällä hetkellä olemme puolimatkassa tavoitteen toteutumisessa.

Vaikka kiertotalouteen liittyvät suunnitelmamme ovat alan kunnianhimoisimpia, ne ovat meille jatkumoa aiemmalle työllemme. Siirryimme ensimmäisenä rengasvalmistajana käyttämään puhdistettuja öljyjä tuotannossamme jo 2000-luvun alussa. Samoihin aikoihin aloitimme kierrätettyjen raaka-aineiden hyödyntämisen tuotannossamme, kun korvasimme talvirenkaissa käytettävät haitalliset korkea-aromaattiset öljyt rypsiöljyllä.

Mitä päämäärän toteutuminen edellyttää?

Uudet materiaali-innovaatiot

Kumi, noki, teräs ja tietyt kemikaalit ovat perinteisesti olleet renkaiden keskeisiä valmistusmateriaaleja. Tällä hetkellä rengasalan edelläkävijät etsivät uusiutuvia ja kierrätettyjä vaihtoehtoja näille fossiilipohjaisille ja neitseellisille raaka-aineille ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

Mikään yksittäinen materiaali ei ratkaise haastetta, vaan keskeistä on tutkia monia vaihtoehtoisia reittejä ja hakea ratkaisuja yli toimialarajojen. Nokian Renkaat on hyödyntänyt tuotteissaan pitkään kierrätettyä kumia, nokea ja terästä, ja jo vuonna 2022 esittelimme 93-prosenttisesti kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista tehdyn konseptirenkaan.

Kesäkuussa 2024 esittelimme uuden Nokian Tyres Green Step Ligna -konseptirenkaan, jonka valmistuksessa on käytetty patentoimaamme UPM:n tuottamaa ja täysin uusiutuvaa puupohjaista ligniinimateriaalia. Toisessa kehityslinjassa jalostamme yhteistyökumppanimme kanssa puuteollisuudesta ylijääneestä koivun kuoresta renkaiden raaka-ainetta, joka korvaa perinteisiä fossiilipohjaisia materiaaleja. Tavoitteena on, että tämä uusiutuva materiaali parantaa myös renkaiden suorituskykyä. Edellisten lisäksi tutkimme myös muiden teollisuuden jätevirtojen hyödyntämistä. Hyvä esimerkki tästä on riisinkuorituhka, jota voidaan käyttää renkaan täyteaineena esimerkiksi fossiilisen noen sijaan.

Omalla esimerkillämme tähtäämme siihen, että neitseellisiä fossiilisia raaka-aineita ei enää parin vuosikymmenen kuluttua käytetä lainkaan rengasteollisuudessa.

Matkalla kohti pienempää ympäristöjalanjälkeä

1. Materiaalien kehittäminen

Etsimme jatkuvasti uusiutuvia ja kierrätettyjä vaihtoehtoja fossiilipohjaisille ja neitseellisille raaka-aineille ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

2. Yhdessä eteenpäin

Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa tähtää siihen, että neitseellisiä fossiilisia raaka-aineita ei enää parin vuosikymmenen kuluttua käytetä lainkaan rengasteollisuudessa.

3. Vastuullisuutta ajamassa

Yksi tärkeimmistä ei-taloudellisista tavoitteistamme on, että kierrätettyjen ja uusiutuvien raaka-aineiden osuus renkaissamme on 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Kierrätysasteen nosto ja jätevirtojen hyödyntäminen

Renkaan valmistus on monimutkainen prosessi: noin sata ainesosaa sidotaan kiinni toisiinsa vulkanoinniksi kutsutulla menetelmällä, jossa rengasaihio paistetaan kovassa kuumuudessa ja puristetaan kovalla painella rengasmuottia vasten. Vulkanointi on elintärkeää renkaan ihanteellisten ominaisuuksien saavuttamiseksi, mutta samalla se on ympäristönäkökulmasta yksi rengasteollisuuden suurimpia haasteita: kun tuote on kerran tehty, sen palauttaminen lähtöaineiksi on hyvin haastavaa.

Nokian Renkaat on mukana tukemassa tutkimusta, jossa etsitään ratkaisuja vulkanoinnin purkamiseen ja renkaan polymeerien tarkempaan erotteluun. Mahdollisten uusien innovaatioiden avulla renkaassa käytettyjä materiaaleja saadaan puhtaampina uusiokäyttöön.

Renkaan elinkaari kestää tyypillisesti noin kuusi vuotta käyttöasteesta ja käyttäjästä riippuen. Tulevaisuudessa tähän voisi olla tulossa merkittävä mullistus, kun renkaiden pinnoittamisen ja uusien, kestävämpien raaka-aineiden ansiosta renkaiden runkojen käyttöikää olisi mahdollista jopa kolminkertaistaa. Nykyhetkessä alan keskeinen haaste on kierrätysasteen vaihtelu eri maiden välillä. Suomessa kaikki elinkaarensa päässä olevat renkaat kierrätetään, kun taas Yhdysvalloissa vastaava aste on vain noin 80 prosenttia – ja monessa muussa maassa tätäkin alhaisempi. Haluamme olla omalla toiminnallamme edistämässä renkaiden elinkaaren jälkeistä arvoketjua ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyä.

Kulutuskestävyyden parantaminen

Renkaan kuluminen, abraasio, on ilmiö, jotta syntyy kitkaa ja ajoneuvo pysyy turvallisesti tiellä. Tässä tien ja renkaan vuorovaikutuksessa syntyy molemmista pinnoista peräisin olevia kulumahiukkasia (Tire and road wear particles, TRWP), joita pidetään yleisesti ympäristölle haitallisina mikromuoveina niiden koon ja koostumuksen vuoksi. Rengasala ei voi yksin ratkoa hiukkasten aiheuttamaa ympäristöhaittaa, mutta roolissamme on keskeistä pyrkiä mittaamaan ja minimoimaan niitä.

Nokian Renkaat kehittää renkaita maailman haastavimpiin olosuhteisiin ja entistä painavimmille ajoneuvoille, joten meidän on tärkeää ymmärtää, miten vaihtelevat tien pinnat ja nopeudet sekä toisaalta renkaan ominaisuudet vaikuttavat renkaiden kulumiseen. Kokemuksemme perusteella kulutuskestävyyden parantaminen on keskeinen keino hiukkaspäästöjen pienentämiseen. Kehitämme jatkuvasti renkaan muotoilua ja materiaaliyhdistelmiä, jotka hidastavat renkaan kulumista turvallisuuden takaavaa kitkaa heikentämättä.

Toinen keskeinen keino hiukkaspäästöjen vähentämiseen on mittaamisen standardien kehittäminen. Globaalien testimenetelmien puuttuminen haastaa koko toimialaa. Siksi Nokian Renkaat on mukana aktiivisessa roolissa kansainvälisessä ISO-standardointiorganisaatiossa, jossa muodostetaan alan yhteisiä menetelmiä TRWP-päästöjen mittaamiseksi. Tämän ymmärryksen avulla pystymme tarjoamaan viranomaisille ja muille sidosryhmille tietoa siitä, mihin koko toimialan tulisi pyrkiä.