Siirry pääsisältöön

Päämääränä ilmastoneutraali rengas

Mitä haastetta ratkaisemme?

Rengasteollisuudella on ilmastonmuutoksen hillitsemisessä merkittävä rooli, sillä renkaiden valmistus ja käyttö kuluttavat merkittävästi energiaa ja tuottavat samalla kasvihuonekaasupäästöjä. Ylivoimaisesti suurin osa – noin 90 prosenttia – renkaan hiilijalanjäljestä syntyy käytön aikana. Myös raaka-aineet, valmistus ja renkaiden kuljettaminen vaikuttavat koko ketjun päästöihin.

Millaisia asioita tavoittelemme?

Nokian Renkaat toimii alansa uranuurtajana ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Sitouduimme vuonna 2020 alamme ensimmäisenä yrityksenä Science Based Targets -aloitteeseen, joka tukee Pariisin ilmastosopimuksen globaaleja tavoitteita.

Tavoitteenamme on, että vuonna 2050 asiakkaille on tarjolla täysin ilmastoneutraali rengas – koko ketjun osalta. Matkallamme on välietappeja: aiomme vähentää renkaiden valmistuksen hiilidioksidipäästöjä 42 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, kun vertailutasona on vuosi 2022. Uskomme onnistumiseemme ja olemme vähentäneet rengastehtaidemme päästöjä kunnianhimoisesti.

Tavoitettamme tukee myös osallistuminen Polestar 0 -hankkeeseen, jossa kehitetään täysin ilmastoneutraali auto. Sähköautovalmistaja Polestarin hankkeen tavoitteena on poistaa kaikki auton tuotannossa ja käytöstäpoistamisvaiheessa syntyvät CO2-päästöjen lähteet. Nokian Renkaat on ainoana rengasvalmistajana mukana projektissa kehittämässä ilmastoneutraalit premium-renkaat.

Mitä päämäärän toteutuminen edellyttää?

Omat tehtaat hiilineutraaleiksi

Päästötöntä rengasta ei synny ilman hiilineutraaleja tehtaita. Niiden kehittämisessä johdamme alaamme: Nokian Renkaat avasi syksyllä 2024 Romaniaan maailman ensimmäisen täysimittaisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan. Tämä virstanpylväs on hyvä esimerkki tavastamme toimia: asetamme itsellemme mahdottomaltakin tuntuvia haasteita, joiden ratkomiseksi toimimme yhdessä. Hiilidioksidipäästötön tehdas rakennettiin ennätysajassa, vain vajaassa kahdessa vuodessa peruskiven muuraamisesta.  Ennen sitä suoritettiin perusteellinen sijaintipaikan arviointi, joka perustui yli 30 kriteeriin. Tehtaan lopullinen paikka valittiin valittiin 49 mahdollisen sijaintipaikan listasta.

Romanian-tehtaassa käytetään ainoastaan hiilidioksidipäästöttömistä lähteistä tuotettua sähköä. Renkaiden kovettamiseen käytetty höyry tuotetaan innovatiivisissa sähkökattiloissa, jotka käyttävät vain CO2-päästötöntä sähköä tavallisten fossiilisten polttoaineiden, kuten hiilen tai kaasun, sijaan. Renkaiden valmistuksessa keskeinen vulkanointivaihe vaatii tietyn lämpötilan ja paineen, jotka tavallisesti saavutetaan fossiilisella energialla tuotetun paineistetun höyryn avulla.

Tehtaan energiatehokkuuden saavuttamisessa keskeisessä roolissa olivat myös muut älykkäät ratkaisut, kuten lämmön talteenotto, veden kierrätys ja energiatehokas valaistus.

Seuraava askeleemme on kehittää ja ottaa käyttöön kestäviä ratkaisuja tehtaillemme Suomen- ja Yhdysvaltojen-tehtaillemme, jotta niistäkin tulisi täysin hiilineutraaleja.

 

Maailman ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas

1. CO2-päästötön

Kaikki tehtaalla käytetty sähkö on CO2-päästötöntä. Osa tehtaan käyttämästä sähköstä tuotetaan paikan päällä olevilla aurinkovoimalaitoksilla.

2. Innovatiivinen ja sähköinen

Renkaiden vulkanoimisessa käytettävä höyry tuotetaan innovatiivisissa sähkökattiloissa, jotka hyödyntävät tavanomaisten fossiilisten polttoaineiden sijaan hiiliioksidipäästötöntä sähköä.

3. Energiatehokas

Renkaiden valmistusprosessi on erittäin energiatehokas, tuotannossa hyödynnetään uusinta teknologiaa ja laitteita.

Raaka-ainepäästöt kuriin

Renkaat valmistetaan yli sadasta eri raaka-aineesta, kuten kumista, noesta ja öljystä. Materiaalien osalta suurimmat hiilidioksidipäästöt syntyvät yleensä synteettisten kumien valmistuksesta, sillä kyseessä on yksi renkaan merkittävimmistä raaka-ainekategorioista. Nokian Renkaat ei valmista renkaissa käyttämiään raaka-aineita itse, joten voimme vaikuttaa raaka-aineiden valmistuksessa syntyviin hiilidioksidipäästöihin parhaiten panostamalla uusien ja kierrätettävien materiaalien innovointiin sekä itse että yhdessä kumppanien kanssa.

Kesällä 2024 Suomen-tehtaamme sai International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS -sertifioinnin, mikä mahdollistaa ISCC-serfifioitujen raaka-aineiden hyödyntämisen renkaissa. Tehtaamme Yhdysvalloissa ja Romaniassa seuraavat tässä kehityksessä Suomen-tehdasta. Olemassa oleville kumppaneille viestimme säännöllisesti omista päästötavoitteistamme ja ohjaamme hankinnan valintakriteerien avulla heitä vähentämään omia päästöjään.

Ratkaisuja logistiikkaan

Päämäärämme hiilineutraalista renkaasta edellyttää, että tuotteemme liikkuvat asiakkaille ja myyntipisteisiin ilman päästöjä. Tämä vaatii logistiikkakumppaneiltamme sitoutumista yhteisiin ilmastotavoitteisiin.

Suurin osa raaka-aineistamme kuljetetaan meriteitse. Biodieselin, vihreän ammoniakin ja biometanolin lisääntyminen meriteollisuuden polttoaineina auttaa myös Nokian Renkaita hillitsemään renkaiden toimitusketjun aikaisia CO2-päästöjä. Voimme vaikuttaa kuljetuksessa syntyviin päästöihin myös itse optimoimalla logistiikkaverkostomme ja suunnittelemalla kuljetusreitit tehokkaasti.

Vierintävastuksen alentaminen

Polttoaineenkulutus ajon aikana synnyttää renkaiden elinkaaren ylivoimaisesti suurimmat ympäristövaikutukset. Näihin liikenteen päästöihin rengasala ei voi yksin vaikuttaa. Roolissamme keskeistä on renkaiden vierintävastusta optimoimalla vaikuttaa siihen, kuinka paljon ajoneuvo vaatii liikkuakseen energiaa. Kuljettajille pienempi vierintävastus näkyy pienempinä polttoainelaskuina tai sähköautoissa pidempänä toimintamatkana yhdellä latauksella. Ympäristön näkökulmasta alhaisempi vierintävastus tuottaa vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä.

Pitkään jatkunut kehitystyömme vierintävastuksen parissa on antanut meille hyvät edellytykset kohdata uusien ajamisen trendien asettamia haasteita, kuten autojen painon merkittävää kasvua. Entistä raskaammat autot tarvitsevat alleen entistä suurempia renkaita, ja pääsääntöisesti isommilla renkailla myös vierintävastus on suurempi. Olemme tehneet merkittävästi töitä pitääksemme vierintävastuksen alhaisena rengaskokojen kasvaessa. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman edelläkävijän toimintatapaamme.

Nokian Renkaiden tavoitteena on saada 60 eri rengasnimikettä EU:n parhaaseen A-vierintävastusluokkaan vuoteen 2028 mennessä. Toimme jo vuonna 2014 markkinoille maailman ensimmäisen A-luokan talvirenkaan, joka mullisti noin 30 prosenttia markkinaverrokkeja alhaisemmalla vierintävastuksellaan käsityksen talvirenkaiden energiatehokkuudesta. Nyt markkinoilla oleva Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarenkaamme on todennäköisesti maailman energiatehokkain talvirengas: laskelmiemme mukaan hiilidioksidipäästöt laskisivat 900 000 tonnilla, jos kaikki premium-renkaita käyttävät henkilöautot Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa käyttäisivät Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -renkaita.

Tuotekehitystyön lisäksi Nokian Renkaat kouluttaa asiakkaita fiksun rengasvalinnan, oikean rengaspaineen ja järkevän ajotyylin merkityksestä.
Taloudellisella ajotavalla voidaan saavuttaa 10–15 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa, kun taas valitsemalla alhaisen vierintävastuksen renkaat ja huolehtimalla rengaspaineista autoilija voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä ja alentaa samalla CO2-päästöjä noin 12 grammaa kilometriä kohden.