Premium-laatu tuo ensiluokkaista turvallisuutta
Pitkäaikainen ammattimainen ja tinkimätön lähestymistapamme tuotteiden laatuun on ollut keskeinen tekijä Nokian Renkaiden tuotteiden luotettavan premium-brändimaineen rakentamisessa. Tuotteiden ehdoton korkealaatuisuus voidaan saavuttaa vain järjestelmällisten laadunhallintaprosessien avulla. Nokian Renkailla ei ole ollut merkittäviä tuotteiden takaisinvetoja 23 vuoteen.
Korkea laatu alkaa tarkkojen, selkeiden ja oleellisten laatukriteerien asettamisesta. Laatukriteerimme perustuvat vuosien aikana kertyneeseen markkinadataan, vuoropuheluun asiakkaidemme kanssa sekä monipuolisiin teknisiin testeihin ja riskinarviointeihin. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen Nokian Renkaiden asiakas ja tuotteen käyttäjä saa erinomaisen käyttökokemuksen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
Toinen tekijä laadunhallintajärjestelmässä on sen varmistaminen, että jokainen tuote täyttää määritellyt laatukriteerit. Tämä sisältää mm. valvontaprosessit kaikille keskeisille parametreille, sekaannusten estämisjärjestelmät, tuotteiden 100-prosenttisen visuaalisen ja rumputestauksen sekä täyden jäljitettävyyden. Käytössä ovat sekä havaitsevat että ennakoivat laadun analysointi- ja valvontatyökalut.

Sisäiset ja ulkoiset auditoinnit varmistavat vaatimusten täyttymisen
Sisäisillä laatuauditoinneilla varmistetaan, että kaikki prosessit toimivat määritellyillä tavoilla, sekä tunnistetaan parannusmahdollisuuksia. Sisäiset auditoinnit perustuvat vuosittaisiin auditointisuunnitelmiin, ja niitä tekevät poikkiorganisatoriset tiimit.
Riippumattomat ulkoiset auditoinnit varmistavat kansainvälisten laatustandardien ISO9001 ja IATF16949 (Automotive Quality Management Standard) vaatimusten täyttymisen. Tietyt avainasiakkaat suorittavat myös omia laatuarviointejaan varmistaakseen erityisvaatimustensa noudattamisen.
Meillä jokainen Nokian Renkaiden työntekijä on päätöksentekijä laadun suhteen. Tästä syystä järjestämme vuosittaisia laatukoulutusohjelmia työntekijöillemme ja muille laadun kannalta merkityksellisille sisäisille sidosryhmille. Laatukoulutusohjelmien painopiste on operaattoreissa ja tuotannon tukitiimeissä. Tyypillisesti osa laatukoulutuksesta keskittyy yleisiin laatuteemoihin ja osa tehtäväkohtaisiin laatuteemoihin tietämyksen, työtaitojen ja laatuasenteen parantamiseksi.
Nokian Renkaille on tärkeää myös uusien työntekijöiden perehdytyskoulutus sekä laadun parantamismenetelmien, kuten Kaizenin ja tilastollisten työkalujen, koulutus asiantuntijoille ja insinööreille.
Jos asiakkaamme tai loppukäyttäjämme epäilee tuotteen olevan viallinen, he ottavat useimmissa tapauksissa yhteyttä myyjään. On myös mahdollista konsultoida suoraan Nokian Renkaiden teknistä asiakaspalvelua. Nokian Renkaat käyttää räätälöityjä IT-työkaluja kerätäkseen ja analysoidakseen reklamaatiotietoja jälleenmyyjiltä ja loppukäyttäjiltä. Tuotteisiin liittyvä palaute analysoidaan huolellisesti ja hyödynnetään tuotteiden ja prosessien jatkokehityksessä.