Siirry pääsisältöön

Pienempi vierintävastus - vähemmän polttoainetta, vähemmän päästöjä

Kun rengas pyörii tien pintaa vasten, syntyy lähinnä lämpenemisestä johtuvaa energiahukkaa, jota kutsutaan vierintävastukseksi. Mitä kevyemmin rengas vierii, sitä vähemmän se kuluttaa polttoainetta. Paremmalla polttoainetehokkuudella on puolestaan positiivinen vaikutus ympäristöön ja kuljettajan hiilijalanjälkeen, sillä se vähentää hiilidioksidipäästöjä. Sähköautoille matalampi vierintävastus tarkoittaa pitempää ajomatkaa yhdellä latauksella.

Tavoitteemme renkaidemme vierintävastuksen kehittämiselle on, että vuoteen 2028 mennessä vähintään 60 rengastamme on EU-rengasmerkinnän vierintävastuksen A-luokassa.

mies kuvattuna auton vieressä maisemassa
Renkaan merkittävin ympäristövaikutus: polttoaineenkulutus ajon aikana

Hiilidioksidi, CO2, on merkittävin liikenteen aiheuttamista kasvihuonekaasuista. Ajonaikainen polttoaineenkulutus onkin suurin renkaan käytönaikaisista ympäristövaikutuksista. 

A-vierinvastusluokan kesärengas oikealla ilmanpaineella voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna matalimman luokan renkaaseen. Autonomistajalle ero on merkittävä, eikä vain ympäristön kannalta.

Noin 90 prosenttia Nokian Renkaiden valmistamista renkaista kuuluu vierintävastukseltaan parhaimpiin luokkiin A, B tai C. Olemme määrätietoisella ja pitkäjänteisellä tuotekehityksellä pienentäneet renkaidemme vierintävastusta muun muassa parantamalla renkaiden rakennetta ja kumiseoksia.

Noin 90 prosenttia Nokian Renkaiden renkaan hiilijalanjäljestä syntyy renkaan käytön aikana. Autoilijalla on suuri valta vaikuttaa positiivisesti: viisaalla rengasvalinnalla, oikealla rengaspaineella ja hillityllä ajotavalla kuluttaja voi pienentää olennaisesti autoilunsa aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.